Met de jaarstukken 2021 van de gemeente Krimpenerwaard legt het college van burgemeester en wethouders verantwoording af aan de gemeenteraad over gerealiseerde doelstellingen, uitgevoerde activiteiten en de inzet van financiële middelen. De jaarstukken zijn daarmee ook een belangrijk instrument om inhoud te geven aan de controlerende rol van de gemeenteraad.
Leeswijzer
Jaarverslag
Terug naar navigatie - JaarverslagHet Jaarverslag vormt het eerste onderdeel en wordt gevormd door de onderdelen Programmaverantwoording en Paragrafen. Via de programma’s en de paragrafen wordt verantwoording afgelegd over de beleidsmatige aspecten. De opbouw van de programma’s en paragrafen is hetzelfde als de programmabegroting 2021.
Ieder hoofdstuk uit de programmaverantwoording begint met een korte introductie van het hoofdstuk, een beschrijving van de met het programma beoogde effect.
De verantwoording per programma vindt plaats op basis van de geformuleerde beleidsspeerpunten met de daaraan gekoppelde ER-doelen en SMART-doelen. Deze zijn door de gemeenteraad met de behandeling van de begroting 2021 heeft vastgesteld. In het jaarverslag blikken we terug op wat we gepland hadden om uit te voeren in 2021. Er wordt aangegeven in welke mate de opgenomen resultaten en inspanningen zijn gerealiseerd. Daarnaast wordt verantwoording afgelegd door middel van de daarvoor opgenomen indicatoren, uitgevoerde inspanningen en inzet van financiële middelen. Met deze wijze sluiten we aan bij het voorschrift van de BBV om binnen de programmaonderdelen onderscheid te maken in de 3 w-vragen (wat hebben we bereikt, wat hebben we daarvoor gedaan, wat heeft het gekost). De verantwoording van de kredieten is in de programma’s opgenomen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in af te sluiten kredieten en doorlopende kredieten.
De paragrafen behandelen onderwerpen die dwars door de programma’s van de begroting heen lopen en die van belang zijn voor het verkrijgen van inzicht in de wijze waarop de gemeente haar beleidsdoelen verwezenlijkt. Het betreft de verplichte paragrafen op basis van Besluit Begroting en Verantwoording (BBV); lokale heffingen, weerstandsvermogen en risicobeheersing, onderhoud kapitaalgoederen, financiering, bedrijfsvoering, verbonden partijen en grondbeleid. Daarnaast is facultatief de paragraaf COVID-19 toegevoegd.
De door het BBV voorgeschreven verplichte basis set van beleidsindicatoren is in het jaarverslag opgenomen. Doel hiervan is de jaarrekening inzichtelijker te maken en een betere onderlinge vergelijkbaarheid van gemeentelijke jaarrekeningen te verkrijgen.
Jaarrekening
Terug naar navigatie - JaarrekeningDe jaarrekening bevat de financiële verantwoording over 2021 en bestaat uit de balans, de toelichting op de balans en een analyse van de afwijkingen tussen begroting (na wijziging) en de jaarstukken op de baten en lasten per programma. Daarnaast bevat deze een overzicht van structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserve, overzicht van incidentele baten en lasten, stand onvoorzien en het overzicht van de geraamde baten en lasten per taakvelden. Verder zijn in het onderdeel jaarrekening ook enkele verplichte overzichten opgenomen, zoals de Wet normering topinkomens-verklaring (WNT) en de Single information Single Audit-verklaring (SiSa). Via de SiSa-verklaring leggen we aan het Rijk en Provincie verantwoording af over ontvangen subsidies en uitkeringen.
De jaarrekening is onderworpen aan de accountantscontrole. Met als resultaat een controleverklaring van de onafhankelijke accountant met een oordeel over de getrouwheid en rechtmatigheid van de jaarrekening.
De jaarrekening kent twee bijlagen. De eerste betreft de Rapportage Interbestuurlijk Toezicht.
De tweede bijlage betreft een overzicht waarin een toelichting is opgenomen op de afkortingen die in de jaarstukken worden gebruikt.
COVID-19 effecten
Terug naar navigatie - COVID-19 effectenDe gevolgen van de coronacrisis heeft een groot deel van het jaar 2021 beheerst. Dit heeft zowel maatschappelijk als financieel gevolgen gehad voor de gemeente Krimpenerwaard en dus ook op de verschillende taakvelden binnen de programma's. In paragraaf H ‘COVID-19’ geven wij een overzicht van de ondernomen inspanningen in 2021 door de gemeentelijke organisatie en geven wij een uitwerking van de impact op de gemeentelijke financiën. We zetten de ontvangen rijksvergoedingen af tegen de werkelijke kosten in 2021. Deze extra lasten en minder baten zijn deels opgevangen binnen de rijksvergoedingen (labels) en deels binnen de vastgestelde budgetruimte op verschillende taakvelden en programma’s.
Beleidsspeerpunten
Terug naar navigatie - BeleidsspeerpuntenOm de herkenbaarheid van de nieuwe vorm van rapporteren te bevorderen is de lay-out van de rapportage aangepast naar de indeling van de begroting 2021. Voor het rapporteren op de resultaten in doelen, inspanningen en financiën is in een donkergroene kleur onderaan het diagram ‘Verantwoording’ toegevoegd. Ten aanzien van de gepresenteerde doelen geldt dat, conform de nieuwe werkwijze, ook is gekeken naar de haalbaarheid ervan. Vooralsnog heeft dit niet geleid tot aanpassing van de doelen. Deze zijn dan ook nog gelijk aan het nieuwe collegeprogramma.
Financieel overzicht
Terug naar navigatie - Financieel overzichtIn de tabel is de verdeling per taakveld opgenomen, gesplitst in lasten, baten en reservemutaties. De bedragen in de tabellen van de rapportage zijn x € 1.000. Cijfers worden als volgt gepresenteerd: Voordeel (+) en Nadeel (-). In de cijferanalyse op de taakvelden worden de afwijkingen tussen de realisatie en de begroting vanaf € 50.000, zowel positief als negatief, toegelicht, volledige aansluiting tussen het taakveldresultaat en de toelichting is er daarom niet.
Het kan voorkomen dat het totaal van de mutaties op een taakveld bijvoorbeeld € 200.000 bedraagt, waarbij in de toelichting bij het betreffende taakveld wordt ingegaan op bijvoorbeeld € 110.000 aan mutaties. Het deel dat niet wordt toegelicht betreft meerdere mutaties elk kleiner dan € 50.000. Dit is in lijn met voorgaande jaren