6. Sociaal domein

Dit programma richt zich op de vraagstukken over welzijn, welbevinden van en (inkomens-) ondersteuning aan inwoners. We versterken de zelfredzaamheid en onderlinge verbondenheid van inwoners en bieden een vangnet waar nodig.

In dit programma zijn de middelen opgenomen voor het uitvoeren van de transformatieopgave (van 'zorgen voor' naar 'zorgen dat'), die volgt uit de transitie van de Jeugdwet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Participatiewet.

1.1 Behoefte aan maatwerk / Eenduidige doelgroepen bestaan niet meer

ER DOEL

Terug naar navigatie - ER DOEL

Effectievere ondersteuning aan inwoners die dat nodig hebben

Terug naar navigatie - Effectievere ondersteuning aan inwoners die dat nodig hebben

RESULTATEN & INSPANNINGEN

2.2 Effecten op voorzieningen en zorg

13. Opvang statushouders

Relatie met verbonden partijen

Terug naar navigatie - Relatie met verbonden partijen

Deelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1.

Verbonden Partijen
- Werkvoorzieningschap Promen
- Hecht (vh RDOG Hollands Midden)

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht

In onderstaand overzicht zijn de totale financiën van dit programma weergegeven. De hiervoor gepresenteerde beleidsspeerpunten zijn hier onderdeel van.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2020 Primitief 2021 Begroting 2021 Rekening 2021 SALDO 2021
Lasten
0.10 Mutaties reserves 0 0 0 0 0
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -4.983 -5.564 -6.426 -5.811 615
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen -630 -492 -463 -487 -24
6.3 Inkomensregelingen -18.911 -13.891 -15.342 -15.451 -109
6.4 WSW en beschut werk -4.803 -4.500 -4.339 -4.185 153
6.5 Arbeidsparticipatie -812 -1.021 -1.215 -1.081 135
6.6 Hulpmiddelen en diensten WMO -2.250 -2.147 -2.409 -2.006 403
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ -9.149 -7.482 -10.594 -9.973 621
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- -10.250 -10.020 -11.366 -12.808 -1.442
6.81 Geescaleerde zorg 18+ -266 -287 -377 -428 -51
6.82 Geescaleerde zorg 18- -6.578 -6.889 -7.091 -7.470 -379
Totaal Lasten -58.632 -52.293 -59.622 -59.701 -79
Baten
0.10 Mutaties reserves 0 0 0 0 0
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 602 350 645 721 76
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 0 0 18 38 20
6.3 Inkomensregelingen 15.013 10.125 11.431 11.267 -164
6.4 WSW en beschut werk 0 0 13 76 63
6.5 Arbeidsparticipatie 0 0 0 0 0
6.6 Hulpmiddelen en diensten WMO 13 14 14 16 2
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 1.171 1.178 1.243 1.371 128
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 0 0 0 0 0
6.81 Geescaleerde zorg 18+ 0 0 1.020 1.020 0
6.82 Geescaleerde zorg 18- 0 0 0 0 0
Totaal Baten 16.799 11.667 14.383 14.510 127
Saldo van baten en lasten -41.833 -40.626 -45.239 -45.191 48
Stortingen
0.10 Mutaties reserves -142 0 -1.351 -1.351 0
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 739 489 1.443 758 -685
Mutaties reserves 597 489 92 -593 -685

Toelichting - 6.10 Samenkracht en burgerparticipatie

Terug naar navigatie - Toelichting - 6.10 Samenkracht en burgerparticipatie

Op dit taakveld is zowel bij de baten als lasten een voordeel ontstaan. Dit wordt verklaard doordat bij zowel de baten als lasten geen rekening is gehouden met het coronatoegangsbewijs (CTB). Hiervoor is in 2021 € 50.000 ontvangen van de Veiligheidsregio Hollands Midden ter dekking voor de gemaakte kosten van dezelfde omvang.

Daarnaast kan het voordeel op de lasten worden verklaard doordat in 2021 activiteiten zoals waarderingsavonden, ontmoetingsgroepen en inspecties bij kinderdagverblijven niet of minder hebben plaatsgevonden vanwege corona (€ 100.000) en is de realisatie voor incidentele subsidies € 76.000 lager dan begroot. Ook de lasten voor het krediet Transformatie vielen lager uit (€ 128.000). Zie hiervoor de toelichting onder kredieten. Bovendien is een voordeel van € 80.000 ontstaan bij de jeugdondersteuner huisarts. In de tussenrapportages is reeds geïnformeerd over de lastigheid van het aantrekken van een jeugdondersteuner in verband met de specialistische functie en krapte op de arbeidsmarkt. Per december 2021 is een jeugdondersteuner geworven en is begonnen bij een viertal huisartsenpraktijken. Daarnaast heeft in 2021 finale kwijting plaatsgevonden over omzetderving die door zorgaanbieders in 2020 is geleden . Dit heeft geleid tot een voordeel van € 73.000. Als laatste is de realisatie van het SD bestedingsplan in verband met corona op dit taakveld € 247.000 lager. Hier wordt in 2022 verder invulling aan gegeven en wordt nader toegelicht in de paragraaf COVID-19.

Toelichting - 6.20 Wijkteams

Terug naar navigatie - Toelichting - 6.20 Wijkteams

In de december circulaire 2021 zijn in de algemene uitkering voor de periode 2021 tot en met 2027 bedragen beschikbaar gesteld om de dienstverlening van de gemeente te versterken en het extra ondersteunen van mensen in kwetsbare posities. Voor 2021 gaat dit om een bedrag van € 258.000.  Om hier in 2022 invulling aan te geven, dienen deze middelen via resultaatbestemming bestemd te worden voor 2022.

Toelichting - 6.30 Inkomensregelingen

Terug naar navigatie - Toelichting - 6.30 Inkomensregelingen

Op dit taakveld zijn de baten en lasten geraamd met betrekking tot de TOZO-regeling. Zowel de baten als lasten vielen € 215.000 lager uit dan begroot omdat de regeling per 1 oktober 2021 is gestopt.

Bij de lasten is daarnaast een nadeel van € 204.000 op het BUIG budget. Dit wordt veroorzaakt doordat uitstroom van bijstandsgerechtigden voornamelijk aan het einde van 2021 plaats vond, waardoor het aantal bijstandsgerechtigden gedurende 2021 op een hoog niveau lag. Deze late uitstroom kan worden verklaard doordat er vanwege corona voor deze doelgroep geen werk beschikbaar was. Tevens is ingezet om inwoners te plaatsen op gesubsidieerde banen. Hierdoor zijn de lasten van loonkostensubsidie ook hoger uitgevallen dan verwacht. Door deze hogere lasten op het BUIG budget, kan de gemeente aanspraak maken op een vangnetuitkering van € 81.000. Dit leidt tot een voordeel bij de baten.

Bovendien is bij de lasten een nadeel van € 94.000 ontstaan bij correcties en herwaardering debiteuren. Dit wordt veroorzaakt doordat een grote vordering afgeboekt moest worden na uitspraak van de rechter. Daarnaast is een nadeel van € 84.000 ontstaan op bijzondere bijstand. Deze toename is toe te schrijven aan het aantal verstrekte leningen bijzondere bijstand voor inrichtingskosten aan statushouders. Dit aantal ligt hoger vanwege de hogere taakstelling voor huisvesting statushouders in onze gemeente. Op minimabeleid is een voordeel van € 70.000 ontstaan. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat de factuur voor OV mee-doen-pas ouderen in 2022 wordt verwacht en ten laste wordt gebracht van budget 2022.

Toelichting - 6.40 Begeleide participatie

Terug naar navigatie - Toelichting - 6.40 Begeleide participatie

Het voordeel bij de lasten wordt verklaard door een afrekening van Promen met betrekking tot de sociale werkvoorziening voor het jaar 2020 (€ 250.000). De bijdrage aan Promen is gebaseerd op werkelijke aantallen arbeidsplaatsen. Het werkelijk aantal arbeidsplaatsen was in 2020 lager dan verwacht door een hogere uitstroom hetgeen heeft geleid tot een afrekening. Echter zijn de uitgaven bij nieuw beschut werk € 73.000 hoger dan begroot. Daarnaast is een nadeel van € 31.000 ontstaan op dagbesteding. Hier volgt in de kwaliteitsmonitor een nadere analyse op.

Het voordelig resultaat op de baten wordt volledig verklaard door de afrekening van de ESF subsidie overige doelgroepen projectperiode 2016-2019.

Toelichting - 6.50 Arbeidsparticipatie

Terug naar navigatie - Toelichting - 6.50 Arbeidsparticipatie

Het voordeel op dit taakveld is ontstaan doordat de gerealiseerde uitgaven van het SD bestedingsplan in verband met corona achter zijn gebleven bij de begroting (€ 76.000). Hier wordt in 2022 verder invulling aan gegeven en wordt nader toegelicht in de paragraaf COVID-19. Bovendien is op dit taakveld een bedrag begroot voor lasten aan coronamaatregelen, terwijl de realisatie over andere taakvelden is verspreid. Dit leidt tot een voordeel op dit taakveld van € 108.000.

Toelichting - 6.60 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Terug naar navigatie - Toelichting - 6.60 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Op dit taakveld is een voordeel ontstaan dat wordt veroorzaakt doordat de gerealiseerde lasten voor bouwtechnische aanpassingen (€ 84.000) en hulpmiddelen (€ 211.000) lager zijn uitgevallen. Tevens is een voordeel van € 108.000 ontstaan op de regeling medische meerkosten. De voornaamste reden voor dit voordeel is dat deze regeling sinds 1 mei 2021 is ontstaan en meer bekendheid moet genereren.

Toelichting - 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

Terug naar navigatie - Toelichting - 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

Op dit taakveld is zowel bij de lasten als de baten een voordeel ontstaan. Het voordeel bij de lasten bedraagt € 621.000 en wordt veroorzaakt doordat bij de 2e Tussentijdse rapportage een te hoge inschatting is gemaakt op de zorgkosten Wmo. Zo is een voordeel ontstaan op begeleiding (€ 284.000),  hulp bij huishouden (€ 261.000) en persoonsgebonden budget (€ 29.000). Een nadere analyse volgt in de kwaliteitsmonitor.

Bij de baten is een voordeel van € 128.000 ontstaan. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de baten die zijn ontvangen vanuit de compensatieregeling Beschermd Wonen vanuit de centrumgemeente Gouda hoger waren dan begroot (€ 87.000).  Bovendien zijn de ontvangsten vanuit de eigen bijdrage € 27.000 hoger uitgevallen.

Toelichting - 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

Terug naar navigatie - Toelichting - 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

Het nadeel op dit taakveld wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de zorgkosten voor jeugd hoger zijn uitgevallen dan begroot. Zo is een nadeel ontstaan op landelijke transitiearrangementen (€ 96.000), behandeling (€ 670.000), geestelijke gezondheidszorg (€ 72.000),  en begeleiding en dagbesteding (€ 779.000).  Een voordeel van € 147.000 is ontstaan bij jeugdzorg plus. Een eerste analyse laat zien dat het aantal unieke cliënten dat jeugdzorg ontvangt nagenoeg stabiel blijft, hetgeen duidt dat cliënten meer en zwaardere zorg afnemen. Echter bij specifieke categorieën als behandeling, en begeleiding en dagbesteding kan men zien dat ook het aantal unieke cliënten toeneemt. Dit wordt mede veroorzaakt vanwege wachtlijsten waardoor behandeling en begeleiding ingezet wordt als overbruggingszorg. Een nadere analyse volgt in de kwaliteitsmonitor.

Toelichting - 6.82 Geëscaleerde zorg 18-

Terug naar navigatie - Toelichting - 6.82 Geëscaleerde zorg 18-

Het nadeel op dit taakveld wordt veroorzaakt doordat de uitgaven bij gezinshuizen (€ 258.000) en logeren (€ 129.000) hoger zijn uitgevallen dan is begroot. Een eerste analyse laat een lichte stijging van het aantal cliënten zien. Bij logeren kan dit worden verklaard doordat dit vanwege de wachtlijsten wordt ingezet als overbruggingszorg. Een nadere analyse volgt in de kwaliteitsmonitor.

Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)
Projectnaam Kern(en) Begroot Realisatie Saldi
I3003 Terugdringen gezondheidsachterst. (leeg) -66 -66 0
I3010 Versterken sociale basis (leeg) -120 -120 0
I3011 Mantelzorg (leeg) -33 -33 0
I3012 Een tegen eenzaamheid (leeg) -33 -33 0
I3013 Welzijn op recept (leeg) -18 -18 0
Eindtotaal -269 -269 0