2. Verkeer, vervoer en waterstaat

 

Binnen dit programma werkt de gemeente Krimpenerwaard samen met inwoners en bedrijven aan een zo goed mogelijk bereikbare en verkeersveilige gemeente voor alle vormen van vervoer. Door het versterken van het netwerk, beter benutten van de bestaande infrastructuur met aandacht voor de verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit wordt een balans gevormd tussen bereikbaarheid en omgevingskwaliteit en duurzame mobiliteit in een gastvrije Krimpenerwaard.

In dit programma zijn de middelen opgenomen voor het uitvoeren van het verkeersbeleid en het onderhouden en in stand houden van de wegen, parkeervoorzieningen, openbare verlichting, civiele kunstwerken en de havens.

8.1 Verbeteren bereikbaarheid

AMBITIE

Terug naar navigatie - AMBITIE

We werken aan het verbeteren van de bereikbaarheid op de korte termijn en dat doen we met toekomstbestendige oplossingen. Daarbij zoeken we ook naar synergievoordelen met bijvoorbeeld natuur, vermindering van CO2-uitstoot en veranderende vervoersbehoefte (zelfrijdende auto) in de toekomst. Er wordt sterk ingezet op de lobby in het kader van MIRT. De komende maanden wordt- in afstemming met de provincie, andere partijen en de raad - door het college het bod uitgewerkt en aan de raad voorgelegd. Dit bod betreft de zogenaamde verstedelijkingsopgave van maximaal 200 hectare en betreft meer dan alleen woningbouw. Deze opgave kan breed worden gezien zowel naar aard als naar gebied. Daarbij kan onder meer worden gedacht aan infrastructuur, recreatie, bedrijventerreinen, woningbouw en natuur. Hierbij wordt rekening gehouden met het specifieke karakter van de Krimpenerwaard. Dit bod is vooral bedoeld voor de versterking van de kernen.

17. Krimpenerwaard is een veilige gemeente. Wij zetten ons in om dat vooral zo te houden.

ER DOEL

Terug naar navigatie - ER DOEL

Minder onveilige verkeerssituaties

Terug naar navigatie - Minder onveilige verkeerssituaties

RESULTATEN & INSPANNINGEN

Relatie met verbonden partijen

Terug naar navigatie - Relatie met verbonden partijen

Deelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijnen en bijlage 1.

Verbonden Partijen
- Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW)
- Veerdienst Schoonhoven

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2020 Primitief 2021 Begroting 2021 Rekening 2021 SALDO 2021
Lasten
0.10 Mutaties reserves 0 0 0 0 0
2.1 Verkeer en vervoer -9.812 -9.417 -9.821 -10.095 -274
2.2 Parkeren -68 -20 -20 -20 0
2.3 Recreatieve havens -89 -88 -88 -87 1
2.4 Economische havens en waterwegen -110 -108 -106 -117 -10
2.5 Openbaar vervoer -316 -314 -313 -334 -21
Totaal Lasten -10.394 -9.947 -10.349 -10.653 -304
Baten
0.10 Mutaties reserves 0 0 0 0 0
2.1 Verkeer en vervoer 483 224 862 1.153 291
2.2 Parkeren 7 5 5 6 1
2.3 Recreatieve havens 2 2 2 2 0
2.4 Economische havens en waterwegen 42 94 94 50 -45
2.5 Openbaar vervoer 246 251 251 253 2
Totaal Baten 780 576 1.213 1.463 250
Saldo van baten en lasten -9.614 -9.371 -9.135 -9.189 -54
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 0 0 -518 -433 84
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 257 326 676 648 -28
Mutaties reserves 257 326 159 215 56

Toelichting - 2.10 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Toelichting - 2.10 Verkeer en vervoer

Reinigen straten: Er zijn drie posten die opvallen. De hogere kosten voor het verwerken van afval, hogere kosten voor uitbesteed werk, en kosten als gevolg van Corona en kerstboominzameling. Het is een landelijke trend geweest dat door het thuiswerken en de andere maatregelen rondom Corona de inwoners rondom huis gingen recreëren. Vaak werden er rondjes rondom huis gewandeld bijvoorbeeld. Deze vorm van recreëren zorgde voor meer zwerfafval binnen onze kernen, maar ook voor meer ledigingen van de prullenbakken. 

Openbare verlichting: Met name de onderhoud- en reparatiekosten zijn hoger dan begroot. Dit komt enerzijds door de stijging van de grondstofkosten en anderzijds door meer schades dit jaar aan de bovengrondse infrastructuur, met name lantarenpalen.  Grotendeels staat hiertegenover een hogere schadevergoeding door kostenverhaal bij de veroorzakers.

Deze stijging van de prijzen heeft een structureel karakter en wordt meegenomen bij de integrale inventarisatie van de kostenstijging, bij het opstellen van de meerjaren begroting 2023.

Wegen, straten en pleinen: Er zijn drie overschrijdingen: Meer advieskosten als gevolg van uitgevoerde weginspecties, het verkeersonderzoek N478 en de hogere bijdrage aan het Hoogheemraadschap voor wegonderhoud wegen buiten de bebouwde kom (tezamen € 45.000). Een meevaller zijn de hogere inkomsten uit leges kabels en leidingen en de degeneratievergoedingen (€ 150.000).

Werkzaamheden Steinsedijk: In 2021 is de coulancevergoeding van het Hoogheemraadschap Rijnland ontvangen (€ 517.500). Deze coulancevergoeding is ingezet om het achterstallige onderhoud aan de Steinsedijk in te lopen. De gehele dijk is voorzien van nieuw asfalt. Ondanks de uitgevoerde risicoanalyse is gebleken dat met name de dijkopbouw slechter was dan werd gedacht. Daardoor zijn er meer kosten gemaakt dan werd begroot. (€ 484.000 i.p.v. € 400.000). Het verschil tussen de ontvangen coulanceregeling en de gemaakte kosten is gestort in de algemene reserve. Binnen deze reserve wordt dit bedrag apart gezet voor verdere invulling binnen de Steinsedijk. Er zal later een nadere invulling worden gegeven aan dit budget waarbij een extra storting tot de mogelijkheden zal behoren.

Toelichting - Storting/Onttrekking reserves programma 2

Terug naar navigatie - Toelichting - Storting/Onttrekking reserves programma 2

Er is € 84.000 minder toegevoegd aan de algemene reserve vrij vermogen. Dit komt door de hogere kosten asfalteringswerkzaamheden aan de  Steinsedijk in Haastrecht in 2021. Het verschil tussen de ontvangen coulanceregeling van het Hoogheemraadschap Rijnland en deze gemaakte kosten wordt in de algemene reserve gestort. Hierbinnen blijft het beschikbaar voor het verdere traject.  Zodra er meer bekend is over het traject wij hierin gaan volgen zal de hoogte van deze reserve aangepast dienen te worden.

Het saldo wordt veroorzaakt door het deels niet onttrekken van het budget ten behoeve van verkeersveiligheid (€ 50.000) en bereikbaarheid (€ 95.000) Uitvoering heeft niet volledig plaatsgevonden. Dit is onder andere ook toegelicht aan de lastenkant. Per saldo heeft dit geen gevolgen voor het resultaat.

Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Projectbudgetten en investeringen (x € 1.000)
Projectnaam Kern(en) Begroot Realisatie Saldi
I0127 Asfalteren Bonrepas, Slangeweg eo Vlist 1.077 56 1.021
I0319 Masterplan Buiten de Veerpoort Schoonhoven 2.365 2.129 236
I0407 Revitaliseren winkelcent noord SCH Schoonhoven 303 203 100
I0450 OV Verv niet toegestane armaturen - 300 243 57
I0460 Openbare verlichtingskasten - 275 293 -18
I0471 Agterpoort - wegen voorbereiding Haastrecht 3.517 3.556 -38
I0475 Middelgroot onderhoud wegen - 1.545 1.383 161
I0487 Gedragsbeinvloeding verkeer - 0 36 -36
I0519 Middelgroot onderhoud kunstwerken - 2.392 2.164 228
I0544 Beschoeiing oostzijde Vlist Vlist 500 0 500
I0545 Renovatie bediening brug Ht Haastrecht 200 160 40
I0552 Herinrichting Veerstoep BAB Bergambacht 3.173 3.284 -111
I0570 Leeghwaterstraat e.o. Schoonhoven 3.154 3.257 -103
I0573 Wilhelminastraat Lekkerkerk 1.502 1.710 -208
I0595 H Dunantstr/Meidoornstr-riolering Bergambacht 5.290 1.956 3.335
I0596 Heemraadsweg eo Ouderkerk 48 54 -6
I0599 Tiendweg West Lekkerkerk 709 133 576
I0601 Weidebloemstraat Berkenwoude 1.485 225 1.261
I0602 Middelgroot onderhoud ovl - 273 276 -4
I0616 Asserlaan Sch Schoonhoven 5.192 192 5.001
I0619 Bovenkerkseweg STW Stolwijk 579 578 1
I0620 Centrum HST Haastrecht 2.556 248 2.308
I0624 Baken Krimpen aan de Lek Krimpen aan de Lek 284 295 -11
I0626 Wilhelminastraat e.o. Ouderkerk 5.436 401 5.035
I0627 Duikers Montignylaan/Halve Maan SC Schoonhoven 75 -2 77
I0648 Onderzoek 2e ontsl brug HT - 150 50 100
I0192 Rotonde Stolwijk Stolwijk 1.500 45 1.455
I0651 Vervanging installatie brug SCH (leeg) 500 34 466
I0664 22.1 Poolcirkel eo Krimpen aan de Lek 3.710 44 3.666
I0665 22.2 De Ark Schoonhoven 460 180 280
I0666 22.3 JG Staringlaan-Boezemsingel Gouderak 3.345 -54 3.399
I0667 22.4 Zijdeweg-Abelenlaan Ouderkerk 3.937 52 3.885
I0688 22.5 Capellelaan Ammerstol 2.120 74 2.046
I0670 Middelgroot onderhoud duikers (leeg) 160 26 134
I0671 Vervanging civiele kunstwerken (leeg) 1.881 438 1.443
I0673 Inspectie civ kunstw & beheerplan (leeg) 120 112 8
I0678 Middelgroot onderh OVL - IBOR (leeg) 289 38 251
I0679 OVL Vervangingen (leeg) 497 75 422
I0684 23.1 Kerkweg Zuid Weteringsingel Berkenwoude 2.245 167 2.078
I0685 23.2 Talmastr - Nic Beetsstraat Lekkerkerk 4.448 34 4.414
I0686 23.3 Tussenlanen - Hennepstraat Bergambacht 3.511 26 3.485
I0687 23.4 Bergvliet Noord Stolwijk 2.397 23 2.374
I0688 23.5 Beroepenbuurt Krimpen aan de Lek 3.539 18 3.521
I0694 KIJK Krachtige IJsseldijken KRW (leeg) 0 1 -1
I0697 23 Renovatie kademuren SCH (leeg) 500 44 456
I0699 23 Groenzone - Leeghwaterstr SCH (leeg) 158 0 158
I0700 Glasvezel (leeg) 2.000 85 1.915
I0709 Verkeersveiligheidsmaatregelen KRW (leeg) 500 500
Eindtotaal 80.197 24.342 55.855