0. Bestuur en ondersteuning

 

Dit programma behandelt de overkoepelende taakvelden van het bestuur, de ondersteuning daarvan door de gemeentelijke organisatie en de relatie tussen de burger en het bestuur van de gemeente Krimpenerwaard. Betrokken en betrouwbaar in dienstverlening staat hierin centraal. De gemeente Krimpenerwaard staat voor een uitstekende dienstverlening. Speerpunten zijn betrouwbaar, snel, digitaal waar het kan en op maat waar nodig of gewenst.

In dit programma zijn de middelen opgenomen voor burgerzaken, bestuurlijke samenwerking, ondersteuning van het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad.

3.1 Datagedreven samenleving, snel internet en behoud menselijke maat

AMBITIE

Terug naar navigatie - AMBITIE

Wij gaan voor snel internet voor inwoners en bedrijven, minimaal 100 Mbit/s. Wij gaan voor een 8 qua tevredenheid van onze inwoners over de (digitale) dienstverlening.

ER DOEL

Terug naar navigatie - ER DOEL

Betere dienstverlening

Terug naar navigatie - Betere dienstverlening

RESULTATEN & INSPANNINGEN

Snellere procedures en doorlooptijden

Terug naar navigatie - Snellere procedures en doorlooptijden

RESULTATEN & INSPANNINGEN

3.2 Behoud menselijke maat en dienstverlening

AMBITIE

Terug naar navigatie - AMBITIE

Wij gaan voor meer toegankelijkheid en nabijheid van ons college en ambtelijke organisatie waarbij kan worden gedacht aan de volgende varianten:

Voor het college: Wethouder samenlevingsvisie/kernenvisie, Kernenbezoek door het college, Spreekuur van collegeleden of anderszins.

Voor de ambtelijke organisatie: Uitbreiding van de loketfunctie of uitbreiding van de huidige dienstverlening op maat.

ER DOEL

Terug naar navigatie - ER DOEL

Meer duidelijkheid over de toegankelijkheid en nabijheid van college en organisatie

Terug naar navigatie - Meer duidelijkheid over de toegankelijkheid en nabijheid van college en organisatie

RESULTATEN & INSPANNINGEN

6.1 Participatie en co-creatie, Ontwikkelingen meer van de samenleving en representatieve- vs participatieve samenleving

AMBITIE

Terug naar navigatie - AMBITIE

Wij stimuleren en omarmen maatschappelijke creativiteit en eigen initiatief van inwoners, bedrijven en instellingen. Hierdoor kan de gemeente meer en meer uit de regulerende en bepalende rol stappen. Essentieel hiervoor is dat we het aantal regels terugbrengen. Dit vraagt een proactieve houding van het bestuur, organisatie en inwoners. Wij beschouwen onze inwoners, ondernemers en instellingen als partners. Samen met hen willen wij in gesprek over participatie en samenwerking. Bij de politieke besluitvorming over grotere projecten (zoals Omgevingsvisie en Panorama Krimpenerwaard) willen wij voor onze partners een welomschreven invloed in het leven roepen. Deze nadere aanpassing van de politieke besluitvorming is een vervolgstap op een verdere uitwerking van het rapport van de commissie Zijl.

De samenlevingsparticipatie in de gemeente Krimpenerwaard krijgt hierdoor een impuls.

ER DOEL

Terug naar navigatie - ER DOEL

8.2 Interactie stad en land

AMBITIE

Terug naar navigatie - AMBITIE

Doel: Wij zoeken zelfbewust meer de verbinding met de steden en gaan op zoek naar kansen en win-win situaties voor stad en land, onder meer op het gebied van mobiliteit, levering van energie, gekwalificeerd personeel, wonen, recreatie en natuurbeleving.

 

ER DOEL

Terug naar navigatie - ER DOEL

Beter etaleren van de kwaliteiten van de Krimpenerwaard om de aantrekkelijkheid als regionale samenwerkingspartener te vergroten

Terug naar navigatie - Beter etaleren van de kwaliteiten van de Krimpenerwaard om de aantrekkelijkheid als regionale samenwerkingspartener te vergroten

RESULTATEN & INSPANNINGEN

Relatie met verbonden partijen

Terug naar navigatie - Relatie met verbonden partijen

Deelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1.

Verbonden Partijen
- Regio Midden Holland
- Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)
- Streekarchief Midden Holland
- Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
- Oasen BV
- Stedin

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht

In onderstaand overzicht zijn de totale financiën van dit programma weergegeven. De hiervoor gepresenteerde beleidsspeerpunten zijn hier onderdeel van.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2020 Primitief 2021 Begroting 2021 Rekening 2021 SALDO 2021
Lasten
0.1 Bestuur en ondersteuning -4.761 -4.279 -4.922 -4.076 846
0.2 Burgerzaken -1.178 -1.190 -1.359 -1.394 -35
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -726 -304 -293 -318 -25
0.4 Overhead -18.328 -16.578 -18.112 -18.280 -168
0.5 Treasury -1.182 -936 -940 -1.054 -114
0.61 OZB woningen -257 -269 -269 -269 0
0.62 OZB niet-woningen -151 -158 -158 -161 -3
0.64 Belastingen overig -81 -92 -92 -29 63
0.8 Overige baten en lasten -225 -578 -86 -718 -633
0.9 Vennootschapsbelasting 44 -6 -50 -229 -179
Totaal Lasten -26.845 -24.391 -26.281 -26.528 -247
Baten
0.1 Bestuur en ondersteuning 31 7 29 31 3
0.2 Burgerzaken 575 729 685 707 22
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 1.880 56 56 109 53
0.4 Overhead 315 143 370 457 86
0.5 Treasury 25.202 1.736 1.514 1.646 132
0.61 OZB woningen 7.260 7.472 7.472 7.395 -77
0.62 OZB niet-woningen 4.337 4.353 4.353 4.375 21
0.64 Belastingen overig 156 76 76 76 0
0.7 Alg uitkering & overige uitk gem fonds 81.329 81.489 86.481 87.346 864
0.8 Overige baten en lasten 400 64 148 293 145
Totaal Baten 121.484 96.125 101.184 102.435 1.251
Saldo van baten en lasten 94.639 71.734 74.904 75.908 1.004
Stortingen
0.10 Mutaties reserves -29.475 -1.597 -9.528 -9.913 -385
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 6.268 2.977 12.177 11.934 -243
Mutaties reserves -23.208 1.380 2.650 2.022 -628

Toelichting - 0.10 Bestuur

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.10 Bestuur

Voor de gewezen wethouders is het doelvermogen aanzienlijk gedaald ten opzichte van 2020. Reden hiervoor is dat de niet ingegane pensioenen zijn herberekend naar de AOW-leeftijd (aan de hand van de huidige uitruilfactoren). Dit betekent dat we dit jaar minder storten in de voorziening voor toekomstige uitkeringen.

Het krediet ter afwikkeling van knelpunten als gevolg van de gemeentelijke herindeling is nog niet afgewikkeld. Onder andere voor de beheersmodellen voor sportaccommodaties is de afwikkeling nog niet gereed. Daarnaast loopt ook het projectbudget Verandering Ruimtelijk Domein door in 2022

Toelichting - 0.40 Overhead

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.40 Overhead

De overschrijding is met name het gevolg van hogere lasten in verband met inhuur. Dit betreft zowel inhuur ter invulling van vacante functies als inhuur ter opvang van extra drukte in de uitvoering van taken. Als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt zien we de tarieven voor inhuur (fors) stijgen. De extra drukte in de uitvoering van taken manifesteert zich met name op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling. Tegenover de hogere lasten voor inhuur op dit gebied staat overigens ook een hogere opbrengst uit leges omgevingsvergunningen van ruim € 200.000.

Toelichting - 0.50 Treasury

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.50 Treasury

Bij het opstellen van de kadernota en begroting van 2021 was het nog niet zeker of de aandelen Eneco verkocht zouden worden. Als gevolg hiervan is in de begroting een stelpost voor lagere financieringskosten opgenomen van € 95.000. In 2021 is de raming van deze stelpost abusievelijk niet verminderd, waardoor bij het samenstellen van de jaarrekening een nadeel is ontstaan.

Een niet geraamde uitkering winstverdelingsregeling 2016 t/m 2018 van Waterbos Bergambacht B.V. en de vrijval van een overschot op de rekening-courant Appa veroorzaken een voordeel van per saldo € 93.000

Toelichting - 0.70 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.70 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

In een raadsinformatiebrief op 25 januari 2022 is de raad geïnformeerd over de financiële gevolgen van de decembercirculaire 2021. Deze gevolgen konden niet meer worden verwerkt in de begroting 2021. De verslagleggingsvereisten schrijven voor dat ontvangsten uit de decembercirculaire in de jaarrekening verwerkt moet worden. Dit leidt tot een voordeel van € 691.000. Tevens zijn er definitieve afrekeningen van voorgaande jaren verwerkt wat nogmaals € 173.000 voordeel oplevert.

Toelichting - 0.80 Overige baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.80 Overige baten en lasten

Overschrijding op dit taakveld wordt veroorzaakt door de nieuwe CAO voor gemeenteambtenaren. Per 1 december 2021 zijn de salarissen met 1,5% gestegen, is er een eenmalige uitkering over 2021 uitgekeerd. Daarnaast is, conform overeenkomst, de schade met betrekking tot de asbestbrand in Stolwijk afgewaardeerd.

Als gevolg van de BTW suppletie herrekening mengpercentage, is er een hogere teruggave van BTW.

 

Toelichting - 0.90 Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.90 Vennootschapsbelasting

Gemeenten zijn verplicht over de winsten vanuit bedrijfsmatige activiteiten, waaronder de exploitatie van gronden, vennootschapsbelasting af te dragen. De definitieve aangifte vennootschapsbelasting 2020 is ingediend. Dit heeft geleid tot een teruggave van de belastingdienst van het reeds betaalde voorschot van € 199.000. Het voorschot VPB 2021 bedraagt € 259.000. Op basis van verrekenbare verliezen uit voorgaande jaren wordt verwacht dat over 2021 een bedrag van € 229.000 is verschuldigd. De definitieve aangifte 2021 volgt na vaststelling van de jaarrekening door de gemeenteraad. Het saldo van de mutaties VPB wordt, net als voorgaande jaren, verrekend met de Algemene Reserve Grondzaken.

Toelichting - Storting/Onttrekking reserves programma 0

Terug naar navigatie - Toelichting - Storting/Onttrekking reserves programma 0

Er is een hogere storting in de reserves in verband met de baten corona compensatie in de decembercirculaire 2021. De baten voor coronacompensatie storten we in de reserve COVID-19. Zoals toegelicht op taakveld algemene uitkering konden deze gevolgen niet meer worden verwerkt in de begroting 2021. En daarmee ook niet de storting de reserve van deze middelen.

Er zijn lagere onttrekkingen aan reserves. Dit betreft voornamelijk de projecten: Frictiekosten € 296.000 en Verandering Ruimtelijk Domein € 340.000. Dit is toegelicht aan de lastenkant. Per saldo heeft dit geen gevolgen voor het resultaat.

Daarnaast zijn er nog een aantal nadelige onttrekkingen aan reserves. De grootste daarvan is het meer onttrekken van de hogere lasten op personele budgetten.

Projectbudgetten en investeringen (x 1.000)

Terug naar navigatie - Projectbudgetten en investeringen (x 1.000)
Projectnaam Kern(en) Begroot Realisatie Saldi
I0200 Onderhoud gebouwen - 11.198 8.653 2.545
I0358 FK actualisatie tussenrapportages - 606 459 147
I0359 FK actualisatie pva I&A - 629 538 91
I0498 Verduurzaming gemeentelijk vstgoed - 3.327 236 3.091
I0512 Digitalisering producten KCC - 19 19
I0527 Inv ICT 2018 - 2022 - 5 jaar - 150 103 47
I0577 Strategische vastgoedaankopen -
I0582 Regionaal projectburo RES-MH - 0 0 0
I0587 Duurzaamheidsleningen - 2.250 1.031 1.219
I0614 Ventilatie gemeentelijke gebouwen - 0 18 -18
I0625 Financieel systeem upgrade - 80 80
I0644 Kaartgericht werken - 156 27 129
I0645 Meldsysteem - 58 0 57
I0633 Voorbereidingskrediet gem kantoren - 32.534 1.823 30.711
I0675 MJOP I&A 2023 3 jarig (leeg) 441 53 388
I0676 MJOP I&A 2023 5 jarig (leeg) 287 100 187
I0677 MJOP I&A 2023 7 jarig (leeg) 212 212
I0689 AV vergaderruimte 1.6 LKK (leeg) 50 37 13
I0691 Iedere medewerker laptop/tablet (leeg) 212 46 166
I0695 Ontwikkeling professionele studio (leeg) 75 75
I0702 Vervanging verouderde voertuigen (leeg) 200 200
Eindtotaal 52.484 13.126 39.359