A. Lokale heffingen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

In deze paragraaf lichten wij het beleid met betrekking tot de gemeentelijke heffingen toe. Het BBV vraagt in deze paragraaf om per heffing een overzicht op te nemen van de taakvelden waarvan lasten in de heffing zijn meegenomen.

Algemeen
De totale werkelijke opbrengst aan belastingen en overige heffingen bedraagt in 2021 circa € 28,6 miljoen. In onderstaande tabel zijn de opbrengsten van de lokale heffingen weergegeven:

bedragen x € 1.000 Begroot Werkelijk Verschil %verschil
Onroerendezaakbelastingen 11.825 11.770 -55 -0,5%
Rioolheffing 6.005 6.008 3 0,0%
Afvalstoffenheffing 6.360 6.369 9 0,1%
Hondenbelasting 76 76 - 0,0%
Toeristenbelasting 264 234 -30 -11,4%
Lijkbezorgingsrechten 1.005 1.127 122 12,1%
Leges 2.971 3.512 541 18,2%
Marktgelden 52 44 -8 -15,4%
Havengelden 82 38 -44 -53,7%
Kwijtschelding -349 -352 -3 0,9%
28.291 28.826 535 1,9%

Het SVHW (Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling) verzorgt de uitvoering van diverse heffingen voor de gemeente.

Kostendekkendheid
Bij diverse heffingen mogen de geraamde baten niet hoger zijn dan de geraamde lasten. Bij de toe te rekenen kosten worden onder andere de kwijtschelding, de kosten van het SVHW en de kosten van toezicht meegenomen. De beleidsuren en uren van handhaving worden hierin niet meegenomen. Voor de belastingen geldt deze wettelijke eis niet. De opbrengst van de belastingen komt in de algemene middelen van de gemeente terecht.

In verband met de BBV-voorschriften kijken we ook terug naar de in de begroting berekende kostendekkendheid van de heffingen. De kostendekkendheid is berekend voor afrekening naar de reserves en voorzieningen.

Kostendekkendheid Begroot Werkelijk
Afvalstoffenheffing 100,0% 105,3%
Rioolheffing 91,5% 93,8%
Leges titel 1 / Alg. dienstverlening 58,6% 66,3%
Leges titel 2 / Omgevingsvergunningen 88,5% 102,1%
Leges titel 3 / horeca 3,7% 1,8%
Leges titel 3 / evenementen 3,0% 0,3%
Leges titel 3 / APV 58,1% 40,4%
Leges titel 3 / kinderopvang 4,5% 11,0%
Lijkbezorgingsrechten 61,0% 58,9%
Marktgelden 93,2% 49,1%
Havengelden 44,3% 20,9%

1. Onroerende-zaakbelastingen (OZB)

Terug naar navigatie - 1. Onroerende-zaakbelastingen (OZB)

De OZB bestaan uit een eigenarenbelasting voor woningen en een eigenarenbelasting en gebruikersbelasting voor niet-woningen. De WOZ-waarde van alle onroerende zaken wordt jaarlijks vastgesteld. De hoogte van de OZB is een combinatie van de WOZ-waarde van een pand en het vastgestelde tarief. Voor het bepalen van de tarieven wordt gebruik gemaakt van de WOZ-waarden volgens opgave van het SVHW.

De geringe afwijking van 0,47% op het totaal wordt veroorzaakt door kleine afwijkingen in de waardeontwikkeling, de aantallen (het areaal) en de bezwaren.

2. Rioolheffing

Terug naar navigatie - 2. Rioolheffing

De rioolheffing is een heffing om het beheer en het onderhoud van het gemeentelijk rioolstelsel te bekostigen. Uitgangspunt is dat de tarieven op totaalniveau kostendekkend zijn. De hoogte van de rioolheffing wordt bij woningen bepaald door de grootte van het huishouden (een- of meerpersoonshuishouden) en bij niet-woningen door de WOZ-waarde.

Bij de rioolheffing wordt de kostendekkendheid weer 100% door de onttrekking aan de egalisatievoorzieningen. Dit jaar zijn de uitgaven voor het onderhoud lager uitgevallen dan begroot evenals de kosten van het beheer. Ook de kapitaallasten vallen lager uit dan begroot waardoor de werkelijke onttrekking aan de egalisatievoorziening minder is dan we begroot hadden.  Begroot was afgerond  € 555.000 en de werkelijk onttrekking bedraagt afgerond € 395.000.

3. Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - 3. Afvalstoffenheffing

De afvalstoffenheffing is een heffing om het ophalen en verwerken van de huishoudelijke afvalstoffen te bekostigen. Uitgangspunt is dat de tarieven op totaalniveau kostendekkend zijn. Deze heffing bestaat uit een vast deel en een variabel deel. Voor het restafval wordt een tariefdifferentiatie (diftar) toegepast; per inworp in de ondergrondse container en per lediging van een restafvalcontainer.

De inkomsten afvalstoffenheffing zijn conform het begrote bedrag.  De uitgaven zijn echter lager uitgevallen. Dit komt door lagere kosten voor het onderhoud van inzamelmiddelen en door een hogere papieropbrengst waardoor de netto-kosten voor verwerking van papier lager uitvallen.

Naast de bestaande kosten zijn door de corona-maatregelen ook extra kosten (ca. € 89.000) gemaakt. Deze kosten worden echter niet meegenomen in de afrekening maar zijn terug te vinden in de paragraaf COVID-19.

Het voordeel wordt, conform bestaand beleid, gestort in de egalisatievoorziening afval.

4. Hondenbelasting

Terug naar navigatie - 4. Hondenbelasting

De houder van een hond betaalt hondenbelasting en de opbrengst wordt gestort in de algemene middelen van de gemeente. De opbrengst is nagenoeg gelijk aan de begroting. Dit was tevens het laatste jaar van de hondenbelasting; over 2022 wordt deze niet meer geheven. 

5. Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - 5. Toeristenbelasting

De toeristenbelasting is een algemene belasting voor personen die hier overnachten tegen een vergoeding. De opbrengst is afhankelijk van het aantal overnachtingen in de gemeente, waardoor de opbrengst per jaar varieert. De toeristenbranche heeft nadelige effecten ondervonden van COVID-19. De opbrengsten zullen daardoor naar verwachting lager uitvallen.

We verantwoorden in de jaarrekening 2021 de te verwachte opbrengst over 2021 plus de afrekening over 2020.
De opbrengst 2021 is nog niet gerealiseerd, omdat de aanslagen pas verstuurd kunnen worden na afloop van het jaar. Het aantal overnachtingen in 2021 wordt bij de aanbieders begin 2022 opgevraagd. Daarna worden de aanslagen 2021 opgelegd. De inkomst in 2021 wordt geschat op € 200.000.

De afrekening over jaar 2020 viel positief uit waardoor we een extra opbrengst genereren van ca. € 34.000.  De totale inkomst in 2021 bedraagt daardoor € 234.000. Begroot was € 264.000.

6. Lijkbezorgingrechten

Terug naar navigatie - 6. Lijkbezorgingrechten

Lijkbezorgingsrechten worden geheven voor het gebruik van de begraafplaatsen en voor verleende diensten in verband met de begraafplaatsen.

Er hebben dit jaar meer begrafenissen plaatsgevonden dan begroot waardoor de inkomsten hoger uitvallen. De inkomsten voor de aankoop van een particulier graf worden gestort in de daarvoor bestemde reserve. In 2021 betrof dit ruim € 284.000; dit valt niet in het saldo van de jaarrekening. De afkoop van het onderhoud  valt eveneens niet in het saldo en wordt gestort in de voorziening, omdat het gelden van derden zijn. Jaarlijks valt hiervan een deel vrij voor het onderhoud.

7. Leges

Terug naar navigatie - 7. Leges

Voor een gemeentelijke taak die in de vorm van een dienst door bewoners of bedrijven afgenomen wordt, worden leges betaald. Door de diversiteit van diensten is de legesverordening onderverdeeld in 3 titels.

Titel 1: De leges zijn hoger uitgevallen dan begroot. Met name op het gebied van de kabels en leidingen. De kostendekkendheid is daardoor hoger.
Titel 2: De inkomsten van de omgevingsvergunningen (bouwleges) zijn hoger uitgevallen dan begroot. De bouwactiviteiten namen in aantal en in financiële omvang  niet af . Tevens is er sprake van een extra inkomst door aanslagen uit voorgaande jaren. Uiteindelijk is het resultaat ruim
€ 430.000 hoger dan begroot. Er zijn echter ook extra kosten gemaakt voor inhuur. De kostendekkendheid komt nu uit op 102%.
Titel 3: De legesinkomsten zijn lager uitgevallen; vooral als gevolg van COVID-19.

8. Marktgelden

Terug naar navigatie - 8. Marktgelden

Voor het innemen van een standplaats op de markt worden marktgelden geheven. De inkomsten zijn lager dan begroot (circa € 8.600) met name door COVID-19 maar ook omdat er minder marktkramen zijn; de kostendekkendheid komt daardoor lager uit.

9. Havengelden

Terug naar navigatie - 9. Havengelden

Havengelden worden geheven over vaartuigen die gebruik maken van voorzieningen in of langs de haven in Ouderkerk aan den IJssel en Schoonhoven. De inkomsten in de haven van Ouderkerk zijn vrijwel conform begroting. De inkomsten in Schoonhoven zijn lager dan begroot. Het nadeel is ca. € 41.000. Dit komt met name door COVID-19.

10. Kwijtschelding

Terug naar navigatie - 10. Kwijtschelding

Mensen met een minimuminkomen en geen of weinig vermogen kunnen in aanmerking komen voor kwijtschelding van diverse lokale heffingen. Er is dit jaar iets meer kwijtschelding verleend dan was begroot. Gedacht werd dat de gevolgen van COVID-19 voor onze samenleving ook gevolgen zou hebben voor het aantal kwijtschelding dat zou worden aangevraagd maar dit lijkt mee te vallen. 

11. Bedrijveninvesteringszone-heffingen (BIZ-heffing)

Terug naar navigatie - 11. Bedrijveninvesteringszone-heffingen (BIZ-heffing)

Een bedrijveninvesteringszone is een afgebakend gebied zoals een winkelgebied of een bedrijventerrein waarbinnen ondernemers en/of de eigenaren samen investeren in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving. Voor de BIZ-heffing treedt de gemeente op als dienstverlener. De opbrengst wordt uitgekeerd aan de BIZ-stichtingen en is daarom niet opgenomen bij het overzicht van de totale inkomsten. Deze stichtingen zorgen voor de plannen en de uitvoering ervan. Er is een BIZ-heffing voor het centrum van Bergambacht, een BIZ-heffing voor bedrijventerrein De Wetering in Bergambacht en een BIZ heffing voor het centrum van Schoonhoven.

12. Woonlasten

Terug naar navigatie - 12. Woonlasten

De woonlasten bestaan uit de OZB, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. In de onderstaande tabel is de lastendruk in de gemeente Krimpenerwaard in 2021 weergegeven, voor zowel eigenaar-gebruikers als voor huurders. Het uitgangspunt is een meerpersoonshuishouden.

Krimpenerwaard
Koopwoning Huurwoning
Meerpersoonshuishouden Meerpersoonshuishouden
2020 2021 2020 2021
OZB* €309,38 €315,36 n.v.t. n.v.t.
Afval** €275,55 €289,35 €275,55 €289,35
Riool* €248,00 €252,45 €248,00 €252,45
€832,93 €857,16 €523,55 €541,80
* Er is uitgegaan van een WOZ-waarde van € 275.000 in 2020 en € 295.000 in 2021 (www.cbs.nl).
** Er is uitgegaan van 10 ledigingen van een restafvalvak van 240 liter
275000