Samenvatting

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Algemeen
In de jaarstukken wordt eindverantwoording afgelegd over de uitvoering van de ambities, zoals verwoord in de programmabegroting en eventueel bijgesteld in de vastgestelde tussentijdse rapportage of separate voorstellen. Er wordt aangegeven in welke mate de opgenomen resultaten en inspanningen zijn gerealiseerd en er wordt verantwoording afgelegd over daarvoor uitgevoerde inspanningen en de inzet van financiële middelen. De structuur van de jaarstukken wordt bepaald door wettelijke en niet-wettelijke vormeisen. Het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) omvat de wettelijke vormeisen voor de jaarstukken. De jaarstukken bestaan uit het jaarverslag, de jaarrekening en een tweetal bijlagen. De resultaatbestemming wordt in een afzonderlijk raadsvoorstel aangeboden aan de gemeenteraad.

Jaarresultaat 2020

In het jaar 2020 is een negatief resultaat voor bestemming gerealiseerd van € 542.266. Bij de slotwijziging 2020 was de verwachting dat we zouden uitkomen op een tekort van bijna € 2,6 miljoen. Per saldo pakt het resultaat over 2020 dus € 2,1 miljoen positiever uit. Helaas geeft dit positieve verschil ons geen rede tot euforie. Dit waren met name eenmalige meevallers en geeft geen structurele oplossing/dekking.

In onderstaande tabel is te zien dat zowel de totale lasten als baten in 2020 fors lager zijn dan waar bij de slotwijziging nog vanuit werd gegaan. Enerzijds is dit het gevolg van uitgestelde en doorgeschoven projecten waar ook baten van derden en/of bijdragen uit reserves tegenover staan, die nu doorschuiven naar 2021. Per saldo heeft dit geen effect op het saldo van de jaarrekening. Anderzijds is als gevolg van corona onder meer sprake van lagere lasten in verband met bedrijfsvoering en incidentele baten.

Binnen het resultaat over 2020 is sprake van een nadeel van bijna € 1 miljoen binnen het sociaal domein, met name op de taakvelden Jeugd en Wmo. Een eerste globale analyse laat zien dat dit wordt veroorzaakt door hogere uitgaven bij hulp bij het huishouden, dagbesteding, hulpmiddelen en de continuïteitsbijdrage ten gevolge van de coronacrisis. Tegenover het nadeel binnen het sociaal domein staat een aantal meevallers en nog uit te keren verplichting. Zo heeft de eigendomsoverdracht van de Overtuin Bisdom van Vliet nog niet plaatsgevonden in 2020. De hiervoor gevoteerde subsidiebijdrage van € 450.000 afkomstig uit de reserve vrij vermogen maakt onderdeel uit van het rekeningresultaat 2020. In het tweede kwartaal van 2021 zal de overdracht daadwerkelijk plaats vinden. De subsidiebijdrage wordt meegenomen als resultaatbestemming bij de jaarrekening. Ook is sprake van een incidentele opbrengst van € 470.000 een grondverkoop en vallen de opbrengsten omgevingsvergunningen € 350.000 hoger uit dan begroot. Daarnaast is nog sprake van een flink aantal, relatief kleine, voordelen. Voor een toelichting verwijzen wij u naar de baten en lasten per programma.

Onderstaande tabel geeft een weergave van het programma saldo baten en lasten en de daarbij behorende reserve mutaties. De gemeente heeft in 2020 aangestuurd op een sluitende begroting waarbij de structurele lasten gedekt zijn met structurele baten en de incidentele lasten met incidentele baten. De overschotten en tekorten bij de verschillende P&C-documenten zijn verrekend met de Algemene reserve vrij vermogen, waardoor de begroting (na wijziging) een saldo van € 0 laat zien.

Opbouw resultaat x € 1.000 Rekening Begroting 2020 Rekening Saldo
2019 Primitief Gewijzigd 2020 2020
Lasten -132.954 -139.044 -161.530 -149.653 11.877
Baten 129.019 134.783 176.724 170.788 -5.936
Saldo programmaplan -3.935 -4.261 15.194 21.135 5.941
Storting in reserves -10.853 -2.582 -33.461 -33.604 -143
Onttrekking aan reserves 14.753 6.842 18.267 11.926 -6.341
Gerealiseerd resultaat -35 - - -542 -542
-/- is nadeel/lasten

Weerstandsvermogen

Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen

De paragraaf weerstandvermogen en risicobeheersing geeft een overzicht van de belangrijkste risico’s van de gemeente Krimpenerwaard. Het risico profiel van de gemeente is ten opzichte van de begroting 2021 met 37% gedaald. Tegelijkertijd is de totale weestandcapaciteit, ten opzichte van de begroting 2021 met 76% gestegen.

De benodigde weerstandscapaciteit, de mate waarin de gemeente in staat is de risico’s af te dekken, bedraagt op basis van de geïnventariseerde risico’s € 8,0 miljoen (€ 6,7 miljoen reguliere risico’s + € 1,3 miljoen COVID19-risico’s). Bij de Begroting 2021 was dit € 10,9 miljoen. De verlaging van het risico met - € 2,9 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door een halvering van het risico voor de Gebiedsovereenkomst en een verlaging bij het Sociaal Domein. In de paragraaf weerstandvermogen volgt een toelichting op de risico’s van € 50.000 en groter.
De gemeente Krimpenerwaard heeft ervoor gekozen om 10% van de risico’s als gevolg van de COVID-19 pandemie en 50% van de overige geïdentificeerde risico’s af te dekken door middel van de reserve weerstandsvermogen. Het weerstandsvermogen wordt weergegeven als een ratio tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en het totaal van de gekwantificeerde risico’s. Dit geeft een dekkingsgraad van 2,40 en is uitstekend.

Risicoprofiel (x € 1.000) Weerstandscapaciteit (x € 1.000) Dekkingsgraad
Jaarrekening 2020 7.991 19.190 2,40
Begroting 2021 10.943 11.141 1,02
* Dekkingsgraad is op gebouwd uit 10% risicoafdekking voor COVID-19 risico's en 50% voor de overige risico's.