C. Onderhoud kapitaalgoederen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Kapitaalgoederen zijn bezittingen van de gemeente die gedurende een lange periode gebruikt worden om een bijdrage te leveren aan het maatschappelijke belang. Het onderhoud hiervan kost veel geld. Dit neemt dan ook een groot deel van de gemeentelijke begroting in beslag. Voor kapitaalgoederen zijn vaak langlopende investeringen vereist. Achterstanden in het onderhoud hiervan kunnen, naast kapitaalvernietiging, in het ergste geval leiden tot onveilige situaties. Het is daarom zinvol om op het gebied van het onderhoud van kapitaalgoederen effectief beleid te voeren en op deze wijze invulling te geven aan de begrippen assetmanagement en risicomanagement.

In deze paragraaf is het beleidskader opgenomen waarin het kwaliteitsniveau is vastgelegd waarop de kapitaalgoederen worden onderhouden, de aantallen en de financiële middelen die nodig zijn voor het in standhouden hiervan. De financiële consequenties zijn inzichtelijk gemaakt voor de komende jaren, waarbij we opmerken dat aanbestedingsvoordelen of -nadelen, gelet op de hoogte van de investeringen, grote invloed kunnen hebben op de financiën. Dat geldt ook voor de ontwikkeling van de rente.

De kapitaalgoederen: worden onderverdeeld in de volgende drie categorieën.

  1. Gebouwen
  2. Wegen, civiele kunstwerken, groen, water, openbare verlichting en speelvoorzieningen; samengevoegd in het Integraal Beleidsplan Openbare Ruimte (IBOR)
  3. Riolering

Op de pagina’s hierna is per categorie het beleidskader aangegeven. Ook is van 2020 de realisatie en van 2021, 2022 en 2023 de begroting weergegeven

1. Gebouwen

Terug naar navigatie - 1. Gebouwen

Actueel beleidskader:
De gemeente beschikt over diverse, openbare en niet-openbare, gebouwen. In de begroting wordt voor deze gebouwen rekening gehouden met klein onderhoud en groot onderhoud. In het kort komt het er op neer dat er geen achterstallig onderhoud mag ontstaan. In 2017 heeft de raad het ‘Beheerplan gemeentelijk vastgoedbeheer 2017-2031’ vastgesteld. Dit vormt het beleidskader voor het onderhoud aan het gemeentelijk vastgoed voor de komende jaren. In 2021 zal een actualisatie plaatsvinden.

Aantallen:
De gemeente is eigenaar van 126 gebouwen, inclusief de te verkopen gebouwen(31-12-2020). Er is in 2020 voor ontwikkelingsdoeleinden 1 pand aangekocht, daarnaast zijn 8 panden afgestoten.

Vertaling van de financiële consequenties in de begroting:
De financiële middelen die beschikbaar zijn voor openbare gebouwen zijn gesplitst in dagelijks onderhoud (exploitatie) en een storting in een onderhoudsvoorziening. De dotaties in de voorzieningen zijn toereikend om in de planperiode het groot onderhoud uit te kunnen voeren. De kosten voor het groot onderhoud worden aan het begin van het jaar inzichtelijk gemaakt middels het uitvoeren van inspecties aan de gebouwen. Voor de brandweerkazernes geldt dat het klein dagelijks onderhoud ten laste van de Veiligheidsregio komt.

Prestaties 2020
In 2017 heeft de raad besloten om in de periode 2018-2020 31 gebouwen af te stoten. Een groot aantal gebouwen is inmiddels succesvol verkocht. In 2020 zijn 8 panden verkocht. Het project 'afstoten gemeentelijk vastgoed' wordt conform planning afgesloten. Daarbij moet opgemerkt worden dat van een aantal panden is geconstateerd dat deze om uiteenlopende redenen niet verkocht worden. Te denken valt hierbij aan bijvoorbeeld ontwikkeling,  onverkoopbaarheid of het niet aantrekkelijk zijn om nu in verhuurde staat te verkopen. De kosten blijven binnen het afgesproken budget.

Onderdeel (x € 1.000) 2020 2021 2022 2023
Begroot Realisatie Begroot Begroot Begroot
Lasten in exploitatie 552 471 451 451 451
Dotatie voorziening Onderhoud gebouwen 835 835 891 891 891
Onttrekking uit de voorziening * 921 1.193 728 1.523 929
*Dit betreft de onttrekking conform de vastgestelde programmabegroting 2020 inclusief besluiten uit het lopende jaar 2020.
Voor het onderhanden werk verwijzen wij u naar het verloopoverzicht voorzieningen op de balans.

2. IBOR

Terug naar navigatie - 2. IBOR

Op 31 oktober 2017 is het Integraal Beleidsplan Openbare Ruimte (IBOR 1) vastgesteld door de gemeenteraad. Het IBOR 1 geeft inzicht in de kwantiteit en kwaliteit van onze arealen en de wijze waarop het beheer en onderhoud worden uitgevoerd, in relatie tot de middelen. Tegelijkertijd is het Projectenboek 2018-2019 vastgesteld, waarin de grote, integrale onderhoudsprojecten zijn aangegeven.

De openbare ruimte is continue in beweging.  Hieronder vindt u de actuele arealen. De afgelopen jaren hebben veel inspecties hebben plaatsgevonden en op basis daarvan zijn de beheercijfers geactualiseerd. Het IBOR heeft een doorlooptijd van vier jaar (tot 2022). Een actualisatie en de bijbehorende financiële consequenties worden voor de periode hierna herijkt. Onderstaande gegevens vormen de basis voor een actualisatie van het IBOR.

Onderdeel Aantallen Eenheid
Wegen in ha. 204 ha
Civiele kunstwerken 413 st
Lichtpunten 12.462 st
Oppervlakte groen in ha. 126 ha
Bomen - binnen bebouwde kom 17.650 st
Bomen - buiten bebouwde kom 3.620 st
Speeltoestellen 850 st
Oppervlakte water in ha. 731 ha
Oeverlengte in km. 190 km
Oeverconstructies 48 st
Duikers 346 st

Vertaling van de financiële consequenties in de begroting:
De kosten voor het IBOR zijn opgenomen onder Verkeer, vervoer en waterstaat (programma 2) Sport, cultuur en recreatie (programma 5) en het programma Volksgezondheid en milieu (programma 7). De financiële middelen die beschikbaar zijn voor het IBOR zijn gesplitst in dagelijks onderhoud (exploitatie) en een storting in een onderhoudsvoorziening. De toevoeging aan de voorzieningen zijn toereikend om in de planperiode het groot onderhoud uit te kunnen voeren.

Onderdeel (x € 1.000) 2020 2021 2022 2023
Begroot Realisatie Begroot Begroot Begroot
Lasten in exploitatie 3.426 3.532 3.123 3.123 3.123
Dotatie voorziening IBOR 4.959 4.959 5.003 5.003 5.053
Onttrekking uit de voorziening IBOR* 2.424 5.228 3.696 6.067 5.904
*Dit betreft de onttrekking conform de vastgestelde programmabegroting 2020 inclusief besluiten uit het lopende jaar 2020.
Voor het onderhanden werk verwijzen wij u naar het verloopoverzicht voorzieningen op de balans.

3. Riolering

Terug naar navigatie - 3. Riolering

De kaders voor het beheer van het riool zijn vastgesteld in het verbreed gemeentelijk rioleringsplan 2017- 2021. Hieronder zijn de aantallen weergegeven van het rioolstelsel.

Onderdeel Actuele cijfers Eenheid
Gemengd systeem 173 km
Droogweerafvoer (DWA) 43 km
Hemelwaterafvoer (HWA) 60 km
Drainage en duikers 8 km
Gemalen 64 st
Pompunits drukriolering 1830 st
Persleiding 195 km
Bergingsbassin 16 st

Vertaling van de financiële consequenties in de begroting
De uitgaven voor dit onderdeel vallen in grote lijnen uiteen in investeringskosten en dagelijkse kosten. De dagelijkse kosten bestaan voor een groot gedeelte uit kapitaallasten (rente en aflossing op investeringen in het riool) en overheadkosten, omdat het rioolstelsel in eigen beheer wordt onderhouden. Deze kosten worden gedekt door de tarieven.

Onderdeel (x € 1.000) 2020 2021 2022 2023
Begroot Realisatie Begroot Begroot Begroot
Lasten in exploitatie 1.393 1.435 1.392 1.392 1.392
Dotatie voorziening vGRP 172 172 - - -
Onttrekking uit de voorziening vGRP* 132 193 555 555 555
* Voor het onderdeel riolering geldt dat het hier gaat om een egalisatievoorziening. Deze voorziening wordt gebruikt om tegenvallende kosten en/of opbrengsten op te vangen

Prestaties 2020
In 2017 heeft de raad besloten om in de periode 2018-2020 31 gebouwen af te stoten. Een groot aantal gebouwen is inmiddels succesvol verkocht. In 2020 zijn 8 panden verkocht. Het project kan daarna conform de planning worden afgesloten. Daarbij moet opgemerkt worden dat van een aantal panden is geconstateerd dat deze om uiteenlopende redenen niet verkocht zullen worden. Te denken valt hierbij aan bijvoorbeeld ontwikkeling, onverkoopbaarheid of het niet aantrekkelijk zijn om nu in verhuurde staat te verkopen. De kosten blijven binnen het afgesproken budget.