In dit programma legt de gemeente Krimpenerwaard de basis voor het beleid om kinderen en jongeren gezond en veilig te laten (op)groeien in een stimulerende omgeving, zodat zij hun talenten kunnen ontwikkelen en volwaardig aan de samenleving kunnen deelnemen. De gemeente is verantwoordelijk voor de voor- en vroegschoolse educatie, openbaar basisonderwijs, onderwijshuisvesting, onderwijsbeleid waaronder ook de afstemming van het passend onderwijs en leerlingvoorzieningen.
In dit programma zijn de middelen opgenomen voor het uitvoeren van openbaar onderwijs, onderwijshuisvesting, onderwijsbeleid en leerlingzaken.
4. Onderwijs
1.2 Bredere oriëntatie op voorzieningen dan de kern
AMBITIE
Terug naar navigatie - AMBITIEWij streven naar behoud van de bestaande voorzieningen op basis van realisme en maatschappelijke meerwaarde. Wij zetten in op de toegankelijkheid van voorzieningen. Voorzieningen in de kern, elders in de gemeente en buiten de gemeentegrenzen. Dat betekent dat niet overal alles beschikbaar hoeft te zijn. Wij waarderen hierbij de identiteit van de kernen en van de gemeente.
ER DOEL
Terug naar navigatie - ER DOELMeer gezonde en duurzame onderwijshuisvesting
RESULTATEN & INSPANNINGEN
Relatie verbonden partijen
Terug naar navigatie - Relatie verbonden partijenVerbonden Partijen |
---|
- Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden (RDOG) |
Financieel overzicht
Terug naar navigatie - Financieel overzichtIn onderstaand overzicht zijn de totale financiën van dit programma weergegeven. De hiervoor gepresenteerde beleidsspeerpunten zijn hier onderdeel van.
Tabel Baten en Lasten
Exploitatie | Rekening 2019 | Primitief 2020 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | SALDO 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4.1 Openbaar onderwijs | -324 | -408 | -408 | -358 | 50 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | -2.366 | -2.690 | -2.840 | -2.272 | 568 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -3.181 | -3.434 | -3.992 | -3.768 | 224 | |
Totaal Lasten | -5.871 | -6.532 | -7.240 | -6.399 | 841 | |
Baten | ||||||
0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4.1 Openbaar onderwijs | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | 19 | 496 | 463 | 12 | -451 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 722 | 682 | 909 | 976 | 67 | |
Totaal Baten | 741 | 1.178 | 1.371 | 988 | -384 | |
Saldo van baten en lasten | -5.130 | -5.354 | -5.869 | -5.411 | 458 | |
Onttrekkingen | ||||||
0.10 Mutaties reserves | 259 | 209 | 613 | 530 | -83 | |
Geraamd resultaat | -4.871 | -5.145 | -5.256 | -4.881 | 375 |
Toelichting - 4.10 Openbaar basisonderwijs
Terug naar navigatie - Toelichting - 4.10 Openbaar basisonderwijsAls gevolg van de coronacrisis is door de scholen minder gebruik gemaakt van de sportvelden en het zwemonderwijs.
Toelichting - 4.20 Onderwijshuisvesting
Terug naar navigatie - Toelichting - 4.20 OnderwijshuisvestingBinnen taakveld onderwijshuisvesting is minder uitgegeven dan begroot. Voor € 349.000 komt dit doordat een deel, de huisvestingslaten van de multifunctionele accommodatie, die niet betrekking hebben op onderwijs maar commerciële verhuur, nog binnen het basisonderwijs geraamd stonden en niet bij de werkelijke lasten op het betreffende taakveld. Ook bij de baten is dezelfde verklaring van toepassing als gevolg van de geraamde verhuuropbrengsten ad € 446.227. Per saldo gaat hier om een budget neutrale verschuiving binnen de begroting en vanaf 2021 is dit structureel juist verwerkt.
Daarnaast heeft € 95.000 betrekking op voorbereidingskosten. Deze zijn voor 2020 omhoog bijgesteld in verband met de kosten die te verwachten waren uit het IHP. De kosten die zijn gemaakt in het kader van de uitvoering IHP zijn toegeschreven aan de desbetreffende investeringskredieten.
Toelichting - 4.30 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Terug naar navigatie - Toelichting - 4.30 Onderwijsbeleid en leerlingzakenOp dit taakveld zijn de lasten lager uitgevallen dan begroot. Dit wordt ten eerste veroorzaakt doordat er minder gym- en zwemvervoer heeft plaatsgevonden in verband met corona. De lasten zijn hierdoor € 56.000 lager uitgevallen. Hetzelfde geldt voor het leerlingenvervoer. Hier zijn de lasten € 355.000 lager uitgevallen dan begroot. Dit voordeel wordt voor € 209.000 gecorrigeerd doordat de vervoerders van leerlingenvervoer voor 80% zijn gecompenseerd voor het omzetverlies. Per saldo leidt dit tot een voordeel van € 146.000. Daarnaast zijn de kosten voor volwasseneneducatie € 26.000 lager uitgevallen dan begroot. De oorzaak hiervan is dat de lasten voor 2020 zijn begroot, maar de uitvoering van Taaltrajecten gedeeltelijk in 2021 plaatsvindt.
Toelichting - Storting/Onttrekking reserves programma 4
Terug naar navigatie - Toelichting - Storting/Onttrekking reserves programma 4Het nadelig saldo wordt veroorzaakt door een lagere onttrekking aan de reserve. Het betreft het project planontwikkeling Integraal Huisvesting Plan. Dit is toegelicht aan de lastenkant. Per saldo heeft dit geen gevolgen voor het resultaat.
Kredieten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Kredieten (x € 1.000)Projectnaam | Kern(en) | Afsluiten Ja/Nee | Toelichting jaarrekening | Begroot | Realisatie | Saldi |
---|---|---|---|---|---|---|
I.0486 Onderwijshuisvesting | - | Nee | Bij een aantal projecten is er gestart met de locatieverkenning. Andere projecten starten naar verwachting in 2022. Dit betreft de eerste 5 prioritaire scholen in het Integraal Huisvestings Plan. | 1.916 | 482 | 1.434 |
I.0566 MFA Vogelweide uitbreiding | Schoonhoven | Ja | Project is afgerond. Financiële afwikkeling vindt plaats in 2021. | 1.452 | 1.408 | 44 |