0. Bestuur en ondersteuning

 

Dit programma behandelt de overkoepelende taakvelden van het bestuur, de ondersteuning daarvan door de gemeentelijke organisatie en de relatie tussen de burger en het bestuur van de gemeente Krimpenerwaard. Betrokken en betrouwbaar in dienstverlening staat hierin centraal. De gemeente Krimpenerwaard staat voor een uitstekende dienstverlening. Speerpunten zijn betrouwbaar, snel, digitaal waar het kan en op maat waar nodig of gewenst.

In dit programma zijn de middelen opgenomen voor burgerzaken, bestuurlijke samenwerking, ondersteuning van het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad.

3.1 Datagedreven samenleving, snel internet en behoud menselijke maat

AMBITIE

Terug naar navigatie - AMBITIE

Wij gaan voor snel internet voor inwoners en bedrijven, minimaal 100 Mbit/s. Wij gaan voor een 8 qua tevredenheid van onze inwoners over de (digitale) dienstverlening.

ER DOEL

Terug naar navigatie - ER DOEL

3.2 Behoud menselijke maat en dienstverlening

AMBITIE

Terug naar navigatie - AMBITIE

Wij gaan voor meer toegankelijkheid en nabijheid van ons college en ambtelijke organisatie waarbij kan worden gedacht aan de volgende varianten:

Voor het college: Wethouder samenlevingsvisie/kernenvisie, Kernenbezoek door het college, Spreekuur van collegeleden of anderszins.

Voor de ambtelijke organisatie: Uitbreiding van de loketfunctie of uitbreiding van de huidige dienstverlening op maat.

6.1 Participatie en co-creatie, Ontwikkelingen meer van de samenleving en representatieve- vs participatieve samenleving

AMBITIE

Terug naar navigatie - AMBITIE

Wij stimuleren en omarmen maatschappelijke creativiteit en eigen initiatief van inwoners, bedrijven en instellingen. Hierdoor kan de gemeente meer en meer uit de regulerende en bepalende rol stappen. Essentieel hiervoor is dat we het aantal regels terugbrengen. Dit vraagt een proactieve houding van het bestuur, organisatie en inwoners. Wij beschouwen onze inwoners, ondernemers en instellingen als partners. Samen met hen willen wij in gesprek over participatie en samenwerking. Bij de politieke besluitvorming over grotere projecten (zoals Omgevingsvisie en Panorama Krimpenerwaard) willen wij voor onze partners een welomschreven invloed in het leven roepen. Deze nadere aanpassing van de politieke besluitvorming is een vervolgstap op een verdere uitwerking van het rapport van de commissie Zijl.

De samenlevingsparticipatie in de gemeente Krimpenerwaard krijgt hierdoor een impuls.

ER DOEL

Terug naar navigatie - ER DOEL

8.2 Interactie stad en land

AMBITIE

Terug naar navigatie - AMBITIE

Doel: Wij zoeken zelfbewust meer de verbinding met de steden en gaan op zoek naar kansen en win-win situaties voor stad en land, onder meer op het gebied van mobiliteit, levering van energie, gekwalificeerd personeel, wonen, recreatie en natuurbeleving.

 

Relatie met verbonden partijen

Terug naar navigatie - Relatie met verbonden partijen

Deelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar paragraaf F. Verbonden Partijen en bijlage 1.

Verbonden Partijen
- Regio Midden Holland
- Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)
- Streekarchief Midden Holland
- Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
- Eneco energie NV
- Oasen BV
- Stedin
Terug naar navigatie - Financieel overzicht

In onderstaand overzicht zijn de totale financien van dit programma weergegeven. De hiervoor gepresenteerde beleidsspeerpunten zijn hier onderdeel van.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2019 Primitief 2020 Begroting 2020 Rekening 2020 SALDO 2020
Lasten
0.1 Bestuur en ondersteuning -4.545 -4.103 -6.003 -4.761 1.243
0.10 Mutaties reserves 0 0 0 0 0
0.2 Burgerzaken -1.293 -1.209 -1.225 -1.178 47
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -428 -347 -456 -726 -270
0.4 Overhead -14.894 -16.368 -17.548 -18.328 -780
0.5 Treasury -1.350 -1.195 -1.130 -1.182 -52
0.61 OZB woningen -222 -257 -257 -257 0
0.62 OZB niet-woningen -127 -151 -151 -151 0
0.64 Belastingen overig -72 -86 -86 -81 4
0.8 Overige baten en lasten -251 -555 -508 -225 283
0.9 Vennootschapsbelasting 9 -173 -173 44 217
Totaal Lasten -23.174 -24.442 -27.537 -26.845 692
Baten
0.1 Bestuur en ondersteuning 0 7 57 31 -25
0.2 Burgerzaken 716 676 689 575 -115
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 799 76 1.856 1.880 24
0.4 Overhead 276 99 99 315 215
0.5 Treasury 2.561 2.203 25.080 25.202 122
0.61 OZB woningen 7.082 7.301 7.301 7.260 -41
0.62 OZB niet-woningen 4.347 4.263 4.263 4.337 74
0.64 Belastingen overig 213 151 151 156 5
0.7 Alg uitkering & overige uitk gem fonds 75.791 77.338 80.996 81.329 333
0.8 Overige baten en lasten 392 39 64 400 336
Totaal Baten 92.178 92.153 120.556 121.484 928
Saldo van baten en lasten 69.004 67.711 93.019 94.639 1.620
Stortingen
0.10 Mutaties reserves -7.345 -720 -30.434 -29.475 958
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 8.255 1.768 10.960 6.268 -4.692
Mutaties reserves 910 1.048 -19.474 -23.208 -3.734

Toelichting - 0.10 Bestuur

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.10 Bestuur

De lasten binnen het taakveld zijn lasten fors lager door onderbesteding op diverse projectkredieten. Veel van deze projecten zijn gedekt uit de reserve en zodoende niet van invloed op het resultaat, zie toelichting op kredieten.
Daarnaast heeft er een extra verplichte storting van €120.000, conform Wet APPA, in de voorziening plaatsgevonden.

Toelichting - 0.20 Burgerzaken

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.20 Burgerzaken

Vanwege de COVID-19-maatregelen zijn er minder reisdocumenten en rijbewijzen aangevraagd. Daardoor hoefde de gemeente minder af te dragen aan het Rijk. Uiteraard zijn ook minder leges ontvangen.

Toelichting - 0.30 Beheer overige gebouwen en gronden

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.30 Beheer overige gebouwen en gronden

Het project afstoten overtollig vastgoed zou eind 2020 afgesloten worden. Een fors aantal panden is inmiddels afgestoten en de verkoopopbrengsten, verminderd met de boekwaarde, zijn gestort in de reserve vastgoed. Het lastenverschil binnen dit taakveld betreft de administratieve afwikkeling van de boekwaarde van verkochte panden. Per saldo heeft dit geen invloed op het rekeningresultaat. Het projectbudget blijft in 2021 nog in stand om het project goed af te kunnen ronden. De raad is hierover reeds geïnformeerd

Toelichting - 0.40 Overhead

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.40 Overhead

In 2020 zijn er een aantal factoren die hebben geleid tot overschrijding van de personeelslasten. We wilden uiteraard de gestelde doelen realiseren. Tegelijk vraagt de ontstane situatie door Covid-19 veel van onze medewerkers, zien we ook een toegenomen vraag van inwoners, hebben we te maken met ziektegevallen en is er sprake van krapte op de arbeidsmarkt.

Om de werkzaamheden wel goed te kunnen blijven uitvoeren is aanvullend ingehuurd of langer ingehuurd dan vooraf ingeschat. Daarbij is het door de krapte op de arbeidsmarkt moeilijk om medewerkers te werven, waardoor de loonkosten hoger uitvallen dan begroot. Voor sommige functies zetten we gericht wervingscampagnesop, ook zijn we gestart met het aantrekken van trainees om high potentials vroegtijdig te boeien en (hopelijk) te binden.

De overschrijding op de loonkosten wordt grotendeels gedekt uit de egalisatiereserve Bedrijfsvoering en de Algemene reserve vrij vermogen. Ook staan tegenover de hogere lasten, hogere baten. Bijvoorbeeld uit de Covid-19 middelen vanuit het Rijk. Per saldo is het effect van de hogere loonkosten op de jaarrekening ca. € 62.000 nadelig. Dit als gevolg extra inhuurlasten in verband met langdurige ziekte.

Toelichting - 0.50 Treasury

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.50 Treasury

In 2020 heeft het Ministerie van Financiën aangegeven dat bijdragen die gemeenten ontvangen van Stichting Afvalfonds Verpakkingen voor de gescheiden inzameling, sortering en/of verwerking van verpakkingsafval belast zijn met BTW en niet als wettelijke overheidstaak zijn aan te merken. Het gevolg hiervan is dat vanaf 2015 gemeenten alsnog BTW moeten afdragen over de ontvangen bijdragen van Stichting Afvalfonds Verpakkingen. Verrekening van een gedeelte van de inkoop-BTW is hierbij mogelijk geworden. De verrekening van BTW over de periode 2015 - 2019 heeft in 2020 geleid tot een naheffingsaanslag van de belastingdienst. De niet geraamde belastingrente bedroeg € 61.000.

In 2020 is door Stedin over boekjaar 2019 een extra dividenduitkering gedaan van € 120.000.

Toelichting - 0.70 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.70 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

In een raadsinformatiebrief op 5 januari 2021 is de raad geïnformeerd over de financiële gevolgen van de decembercirculaire 2020. Deze gevolgen konden niet meer worden verwerkt in de begroting 2020. De verslagleggingsvereisten schrijven voor dat ontvangsten uit de decembercirculaire in de jaarrekening verwerkt moet worden. Dit leidt tot een voordeel van € 229.000. Tevens zijn er definitieve afrekeningen van voorgaande jaren verwerkt wat nogmaals € 104.000 voordeel oplevert.

Toelichting - 0.80 Overige baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.80 Overige baten en lasten

Het voordeel op dit taakveld is ontstaan doordat er geen personeelslasten aan dit taakveld zijn toegewezen. Daarnaast is er dit jaar geen aanspraak gedaan op de begrotingspost onvoorzien, wat een voordeel oplevert van € 138.000. De suppletieaangifte voor het BTW en het BTW Compensatie Fonds (BCF) 2018 en 2019 is afgewikkeld. De extra BTW lasten bedragen € 142.000 en hiertegenover staat een voordeel van BCF teruggave van € 273.000.

Daarnaast laat dit taakveld hogere baten zien, maar dit betreft slechts een administratieve verschuiving van de commerciële verhuuropbrengsten binnen de multifunctionele accommodaties, welke elders in de begroting geraamd stonden.

Toelichting - 0.90 Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Toelichting - 0.90 Vennootschapsbelasting

Gemeenten zijn verplicht over de winsten vanuit bedrijfsmatige activiteiten, waaronder de exploitatie van gronden, vennootschapsbelasting (VPB) af te dragen. In de begroting 2020 werd rekening gehouden met een bedrag van € 173.000 aan te betalen VPB. De definitieve aangifte vennootschapsbelasting 2019 heeft in 2020 geleid tot een teruggave van de belastingdienst van het reeds betaalde voorschot van € 44.000. Op basis van verrekenbare verliezen uit voorgaande jaren wordt verwacht dat over 2020 geen vennootschapsbelasting is verschuldigd. Het saldo van de in 2020 verantwoorde mutaties VPB is, net als voorgaande jaren, verrekend met de Algemene Reserve Grondzaken. Derhalve heeft de te verrekenen VPB een budgetneutraal effect op dit programma.

Toelichting - Storting/Onttrekking reserves programma 0

Terug naar navigatie - Toelichting - Storting/Onttrekking reserves programma 0

Het primaire begrotingsoverschot 2020 is niet gestort in de reserve. Daarnaast is er minder gestort in de algemene reserve vrij vermogen en de reserve verkoop gemeentelijk vastgoed, dit in verband met de afboeking van de boekwaarden van twee panden waarmee in de begroting geen rekening is gehouden. Bij elkaar verklaart dit een voordelig saldo bij de stortingen in de reserve.

Er zijn lagere onttrekkingen aan reserves door het achterblijven van de uitgaven bij diverse projecten. Dit betreft voornamelijk de projecten: Het regionaalproject Cofinanciering en gebiedsgericht werken € 550.000, Frictiekosten € 442.000, Verandering Ruimtelijk Domein € 459.000, zaaksysteem € 147.000, uitvoering verkoop gemeentelijk vastgoed € 133.000. Dit is toegelicht aan de lastenkant. Per saldo heeft dit geen gevolgen voor het resultaat.

Daarnaast zijn er nog een aantal voor- en nadelige onttrekkingen aan reserves. De grootste posten daarvan zijn het meer onttrekken van de hogere lasten op personele budgetten € 351.000, minder onttrekken van het behaalde resultaat op de verkoop van gemeentelijk vastgoed zoals voorgesteld bij de slotwijziging 2020 € 363.000 en het niet onttrekken van het bij de slotwijziging verwachtte begrotingstekorten voor een bedrag van € 2,6 miljoen.

Kredieten (x 1.000)

Terug naar navigatie - Kredieten (x 1.000)
Projectnaam Kern(en) Afsluiten Ja/Nee Toelichting jaarrekening Begroot Realisatie Saldi
I.0200 Groot onderhoud gebouwen - Nee Uitvoering verloopt conform bestek, planning en budget. 7.321 7.016 305
I.0358 FK actualiseren mobiliteitsbeleid - Nee Uitvoering harmonisatie Sport loopt nog. 1.326 1.020 306
I.0359 FK pva I&A: profess. VTH - Ja Is aangeschaft en voltooid 240 147 93
I.0462 Verkoop gemeentelijk vastgoed - Nee Uitvoering verloopt conform planning en budget. 500 367 133
I.0466 In company opleidingstraject - Nee Door corona zijn het nauwelijks opleidingen georganiseerd/gevolgd het afgelopen jaar. In 2021 worden deze middelen ingezet voor opleidingen conform het opleidingsplan. 300 25 275
I.0476 Cofin. vernieuwing. & gebiedsger. werken - Ja Binnen de regio was er behoefte om waar nodig snel te kunnen schakelen en om zorg te dragen dat trajecten niet vertraagden door het ontbreken van de benodigde financiën. Daarom was dit krediet bij iedere regio gemeente apart in het leven geroepen. Het was een initiatief vanuit de wethouders Financiën. In 2020 is ambtelijk binnen de regio nog eens gekeken naar het nut en de noodzaak van deze kredieten. Uit een rondje bij de deelnemende gemeenten bleek dat er heel verschillend met dit krediet werd omgegaan. Veel gemeenten hadden dit geld al (deels) gebruikt voor andere doelen. Nu het krediet een aantal jaren niet gebruikt is, is de conclusie getrokken dat dit krediet kan vervallen. 550 0 550
I.0492 Langdurige afwezigheid personeel - Ja Vanaf 2020 worden de lasten in verband met vervanging bij langdurig afwezigheid niet meer via dit krediet geboekt maar rechtstreeks in de exploitatie. Conform raadsbesluit worden de lasten, tot een maximum van € 250.000 per jaar, gedekt uit de reserve Personeelsbeleid. 250 0 250
I.0498 Verduurzaming gemeentelijk vastgoed - Nee Het project verloopt volgens bestek en planning 450 250 200
I.0512 Digitalisering producten KCC - Nee Digitalisering producten gaat voortvarend, in 2021 wordt dit budget besteed. 19 0 19
I.0517 Digitalisering P & C - Ja De software voor de digitalisering van de P&C cyclus is aangeschaft. De software wordt ingezet bij de P&C cyclus 2021. Het investeringskrediet voor de implementatie kan worden afgesloten. 35 35 0
I.0525 Investeringen ICT 2018-2020 - 3 jr - Ja Het restant budget wordt ingebracht in de egalisatiereserve ICT. 596 243 352
I.0527 Investeringen ICT 2018-2020 - 5 jr - Nee Het restant budget wordt ingebracht in de egalisatiereserve ICT. 278 55 223
I.0533 Aanp inp vluchtroutes gem huis ST Stolwijk Nee In verband met constructieve aanpassingen heeft het project enige vertraging opgelopen. Het project wordt in het eerste kwartaal van 2021 opgeleverd en afgerond. 35 25 10
I.0546 Waterleidingnetwerk gem vastgoed - Ja Uitgevoerd conform budget, enige vertraging in planning zonder nadelige effecten. 225 228 -3
I.0549 Variobins - Ja De Variobins zijn aangeschaft voor de sporthallen en gemeentewerven. 44 13 31
I.0576 Werken volgens BOB - Ja Het faciliteren van de parallelsessies is vanwege de huidige vorm van overleg middels MS Teams voorlopig on hold gezet. Het project wordt afgesloten en het budget vloeit terug in de reserve huisvesting. 75 0 75
I.0581 Kluis & Safepay - Ja Conform planning en budget uitgevoerd. 28 21 8
I.0582 Regionaal projectburo RES-MH - Nee Project loopt door in 2021. 841 520 321
I.0583 Investeringen ICT 2019 5 jr - Nee In 2021 wordt een BGT beheer applicatie aangeschaft en ingericht. 30 0 30
I.0587 Duurzaamheidsleningen - Nee Nieuw beleid, nog niet ingezet. 1.000 0 1.000
I.0588 Investeringen ICT 2020 3 jr - Ja Het projectkrediet wordt afgesloten. Het restant budget wordt ingebracht in het investeringsbudget ICT. 184 171 13
I.0589 Investeringen ICT 2020 5 jr - Ja Het projectkrediet wordt afgesloten. Het restant budget wordt ingebracht in het investeringsbudget ICT. 112 104 8
I.0614 Ventilatie gemeentelijke gebouwen - Nee Het project is eind 2020 gestart en loopt in 2021 door. 350 28 322
I.0621 Verwarmingsketel stadhuis Schoonhoven Schoonhoven Nee In 2020 zijn voorbereidende activiteiten gedaan. In 2021 gaat dit project van start. 30 0 30
I.0622 Zonwering gemeentehuis Stolwijk Stolwijk Nee Werkzaamheden zijn in uitvoering en worden in 2021 opgeleverd. 35 0 35
I0359Z Zaaksysteem - Nee Uitvoering loopt door in eerste kwartaal 2021. 590 443 147
I0527A Telecommunicatiesysteem 2018 - 5jr - Nee De aanbesteding voor de nieuwe telefooncentrale is stopgezet door de VNG. In 2021 zal een besluit worden genomen hoe het traject verder zal gaan verlopen. 150 46 104