A. Lokale heffingen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

In deze paragraaf lichten wij het beleid met betrekking tot de gemeentelijke heffingen toe. Het BBV vraagt in deze paragraaf om per heffing een overzicht op te nemen van de taakvelden waarvan lasten in de heffing zijn meegenomen.

Algemeen
De totale werkelijke opbrengst aan belastingen en overige heffingen bedraagt in 2020 circa € 27,3 miljoen. In onderstaande tabel zijn de opbrengsten van de lokale heffingen weergegeven:

bedragen x € 1.000 Begroot Werkelijk Verschil %verschil
Onroerendezaakbelastingen 11.564 11.596 32 0,3%
Rioolheffing 5.878 5.842 -36 -0,6%
Afvalstoffenheffing 6.039 6.037 -2 0,0%
Hondenbelasting 151 156 5 3,2%
Toeristenbelasting 264 215 -49 -22,8%
Lijkbezorgingsrechten 982 1.154 172 14,9%
Leges 2.328 2.600 272 10,5%
Marktgelden 51 44 -7 -15,9%
Havengelden 93 30 -63 -210,0%
Kwijtschelding -338 -343 -5 1,5%
27.012 27.331 319 1,2%

Het SVHW (Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling) verzorgt de uitvoering van diverse heffingen voor de gemeente.

Kostendekkendheid
Bij diverse heffingen mogen de geraamde baten niet hoger zijn dan de geraamde lasten. Bij de toe te rekenen kosten worden onder andere de kwijtschelding, de kosten van het SVHW en de kosten van toezicht meegenomen. De beleidsuren en uren van handhaving worden hierin niet meegenomen. Voor de belastingen geldt deze wettelijke eis niet. De opbrengst van de belastingen komt in de algemene middelen van de gemeente terecht.

In verband met de BBV-voorschriften kijken we ook terug naar de in de begroting berekende kostendekkendheid van de heffingen. De kostendekkendheid is berekend voor afrekening naar de reserves en voorzieningen.

Kostendekkendheid Begroot Werkelijk
Afvalstoffenheffing 100,0% 98,9%
Rioolheffing 94,9% 94,8%
Leges titel 1 53,2% 54,9%
Leges titel 2 82,8% 100,9%
Leges titel 3 / horeca 4,7% 3,4%
Leges titel 3 / evenementen 4,6% 2,1%
Leges titel 3 / APV 57,8% 40,5%
Leges titel 3 / kinderopvang 4,6% 6,8%
Lijkbezorgingsrechten 51,8% 52,6%
Marktgelden 91,3% 55,0%
Havengelden 35,5% 13,6%

1. Onroerende-zaakbelastingen (OZB)

Terug naar navigatie - 1. Onroerende-zaakbelastingen (OZB)

De OZB bestaan uit een eigenarenbelasting voor woningen en een eigenarenbelasting en gebruikersbelasting voor niet-woningen. De WOZ-waarde van alle onroerende zaken wordt jaarlijks vastgesteld. De hoogte van de OZB is een combinatie van de WOZ-waarde van een pand en het vastgestelde tarief. Voor het bepalen van de tarieven wordt gebruik gemaakt van de WOZ-waarden volgens opgave van het SVHW.

De geringe afwijking van 0,3% op het totaal wordt veroorzaakt door kleine afwijkingen in de waardeontwikkeling, de toename van de aantallen (het areaal) en de in 2020 opgelegde aanslagen over eerdere jaren.

2. Rioolheffing

Terug naar navigatie - 2. Rioolheffing

De rioolheffing is een heffing om het beheer en het onderhoud van het gemeentelijk rioolstelsel te bekostigen. Uitgangspunt is dat de tarieven op totaalniveau kostendekkend zijn. De hoogte van de rioolheffing wordt bij woningen bepaald door de grootte van het huishouden (een- of meerpersoonshuishouden) en bij niet-woningen door de WOZ-waarde.

Bij de rioolheffing wordt de kostendekkendheid weer 100% door de  onttrekking aan de egalisatievoorzieningen en door de inzet van de Algemene Uitkering voor de 'Slappe bodem". Dit jaar zijn de uitgaven voor het onderhoud iets hoger uitgevallen dan begroot en de inkomsten iets lager; daarentegen vallen de kosten van beheer voordeliger uit waardoor het per saldo vrijwel nihil is.

3. Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - 3. Afvalstoffenheffing

De afvalstoffenheffing is een heffing om het ophalen en verwerken van de huishoudelijke afvalstoffen te bekostigen. Uitgangspunt is dat de tarieven op totaalniveau kostendekkend zijn. Deze heffing bestaat uit een vast deel en een variabel deel. Voor het restafval wordt een tariefdifferentiatie (diftar) toegepast; per inworp in de ondergrondse container en per lediging van een restafvalcontainer.

De inkomsten afvalstoffenheffing zijn conform het begrote bedrag.  De uitgaven zijn echter hoger uitgevallen. Dit komt met name door de hogere kosten voor de inzameling en verwerking van papier. Ook is de opbrengst van het papier lager doordat het een aantal keren is afgekeurd. De hogere kosten worden deels opgevangen door de lagere verwerkingskosten van het PMD (Plastic-Metaal-Drankkartonnen).

Naast de bestaande kosten zijn door de corona-maatregelen ook extra kosten (ca. € 115.000) gemaakt. Er was niet alleen meer aanbod van GFT en Restafval maar ook van grofafval, puin en hout. De compensatie van het Rijk voor de extra kosten bedraagt ca  € 85.000.

De egalisatievoorziening is niet toereikend. Hierdoor is het nadeel ten laste van de exploitatie is gebracht.

4. Hondenbelasting

Terug naar navigatie - 4. Hondenbelasting

De houder van een hond betaalt hondenbelasting en de opbrengst wordt gestort in de algemene middelen van de gemeente. De opbrengst is iets hoger uitgevallen dan begroot.

5. Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - 5. Toeristenbelasting

De toeristenbelasting is een algemene belasting voor personen die hier overnachten tegen een vergoeding. De opbrengst is afhankelijk van het aantal overnachtingen in de gemeente, waardoor de opbrengst per jaar varieert. De toeristenbranche heeft nadelige effecten ondervonden van COVID-19 en de daarbij gedwongen sluiting. De opbrengsten zullen daardoor lager uitvallen.

We verantwoorden in de jaarrekening 2020 de te verwachtte opbrengst over 2020 plus de afrekening over het jaar 2019.
De opbrengst 2020 is nog niet gerealiseerd, omdat de aanslagen pas verstuurd kunnen worden na afloop van het jaar. Het aantal overnachtingen in 2020 wordt bij de aanbieders begin 2021 opgevraagd. Daarna worden de aanslagen 2020 opgelegd. De inkomsten in 2020 worden geschat op  € 185.000.
De afrekening over jaar 2019 viel positief uit waardoor we een extra opbrengst genereren van ca. € 30.000. 
De
totale inkomst in 2020 bedraagt daardoor € 215.000.

6. Lijkbezorgingrechten

Terug naar navigatie - 6. Lijkbezorgingrechten

Lijkbezorgingsrechten worden geheven voor het gebruik van de begraafplaatsen en voor verleende diensten in verband met de begraafplaatsen.

Er hebben dit jaar meer begrafenissen plaatsgevonden dan vorig jaar waardoor de inkomsten hoger uitvallen. De inkomsten voor de aankoop van een particulier graf worden gestort in de daarvoor bestemde reserve. In 2020 betrof dit ruim € 306.000; dit valt niet in het saldo van de jaarrekening. De afkoop van het onderhoud  valt eveneens niet in het saldo en wordt gestort in de voorziening, omdat het gelden van derden zijn. Jaarlijks valt hiervan een deel vrij voor het jaarlijks onderhoud.

7. Leges

Terug naar navigatie - 7. Leges

Voor een gemeentelijke taak die in de vorm van een dienst door bewoners of bedrijven afgenomen wordt, worden leges betaald. Door de diversiteit van diensten is de legesverordening onderverdeeld in 3 titels.

Titel 1: De secretarieleges zijn lager uitgevallen dan begroot. Met name op het gebied van de reisdocumenten en de rijbewijzen. De afdracht nam uiteraard daardoor ook af evenals een aantal kosten waardoor de kostendekkendheid zelfs iets hoger uitvalt.
Titel 2: De inkomsten van de omgevingsvergunningen (bouwleges) zijn hoger uitgevallen dan begroot. De bouwactiviteiten namen niet af, zowel in aantal als in financiële omvang. Uiteindelijk is het resultaat ruim
€ 290.000 hoger dan begroot.
Titel 3: De legesinkomsten zijn lager uitgevallen; vooral als gevolg van COVID-19.

8. Marktgelden

Terug naar navigatie - 8. Marktgelden

Voor het innemen van een standplaats op de markt worden marktgelden geheven. De inkomsten zijn lager dan begroot (circa € 7.000) met name door COVID-19 ; de kostendekkendheid komt daardoor lager uit.

9. Havengelden

Terug naar navigatie - 9. Havengelden

Havengelden worden geheven over vaartuigen die gebruik maken van voorzieningen in of langs de haven in Ouderkerk aan den IJssel en Schoonhoven. De inkomsten in de haven van Ouderkerk zijn conform begroting. De inkomsten in Schoonhoven zijn lager dan begroot. Het nadeel is ca. € 50.000. Dit komt met name door COVID-19.

10. Kwijtschelding

Terug naar navigatie - 10. Kwijtschelding

Mensen met een minimuminkomen en zonder vermogen kunnen in aanmerking komen voor kwijtschelding van diverse lokale heffingen. Er is dit jaar iets meer kwijtschelding verleend dan was begroot, maar valt gezien de economische situatie in 2020 mee. 

11. Bedrijveninvesteringszone-heffingen (BIZ-heffing)

Terug naar navigatie - 11. Bedrijveninvesteringszone-heffingen (BIZ-heffing)

Een bedrijveninvesteringszone is een afgebakend gebied zoals een winkelgebied of een bedrijventerrein waarbinnen ondernemers en/of de eigenaren samen investeren in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving. Voor de BIZ-heffing treedt de gemeente op als dienstverlener. De opbrengst wordt uitgekeerd aan de BIZ-stichtingen en is daarom niet opgenomen bij het overzicht van de totale inkomsten. Deze stichtingen zorgen voor de plannen en de uitvoering ervan. Er is een BIZ-heffing voor het centrum van Bergambacht, een BIZ-heffing voor bedrijventerrein De Wetering in Bergambacht en een BIZ heffing voor het centrum van Schoonhoven.

12. Woonlasten

Terug naar navigatie - 12. Woonlasten

De woonlasten bestaan uit de OZB, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. In de onderstaande tabel is de lastendruk in de gemeente Krimpenerwaard in 2020 weergegeven, voor zowel eigenaar-gebruikers als voor huurders. Het uitgangspunt is een meerpersoonshuishouden.

Krimpenerwaard
Koopwoning Huurwoning
Meerpersoonshuishouden Meerpersoonshuishouden
2019 2020 2019 2020
OZB* € 312,22 € 317,25 n.v.t. n.v.t.
Afval** € 222,00 € 271,00 € 222,00 € 271,00
Riool* € 281,55 € 248,00 € 281,55 € 248,00
€ 815,77 € 836,25 € 503,55 € 519,00
* Er is uitgegaan van een WOZ-waarde van € 265.500 in 2019 en € 282.000 in 2020 (www.waarderingskamer.nl).
** Er is uitgegaan van 10 ledigingen van een restafvalvak van 240 liter