H. COVID-19

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Corona raakt iedereen. Soms in de persoonlijke gezondheid of die van familieleden of bekenden. In het werk, op de frontlinie tegen het virus of in het draaiende houden van de belangrijkste processen, het onderwijs, de zorg en onze economie. De coronacrisis zet ook voor de inwoners en ondernemers van de gemeente Krimpenerwaard het leven op de kop.

Ons land heeft in de afgelopen maanden een gezondheidscrisis meegemaakt die zijn weerga niet kent. Het coronavirus heeft in Nederland sinds eind februari 2020 geleid tot tienduizenden besmettingen en ziekenhuisopnames met daarbij een stijgend aantal sterfgevallen. Een collectieve schok die ook onze gemeente niet heeft overgeslagen.

De ontwikkelingen en maatregelen om het virus te bestrijden volgden elkaar aan het begin van de crisis in hoog tempo op. Een crisis die de veerkracht, creativiteit en volharding van de samenleving in de Krimpenerwaard stevig op de proef stelde en nog steeds doet. Want hoewel we licht aan de horizon van de gezondheidscrisis zien, is nog veel onzeker. Wat we wel weten: de impact is enorm. We zien grote effecten van de coronacrisis op sociaaleconomisch en sociaalmaatschappelijk vlak. We zien dat voor kwetsbare groepen de coronacrisis veel extra druk veroorzaakt. Ook zien we dat nieuwe groepen hard geraakt worden: mensen die ineens hun baan kwijt raakten, een inkomensval maken, hun onderneming kwijt raken of ernstige zorgen hebben over een dreigend faillissement.

We willen de bedrijvigheid, leefbaarheid, werkgelegenheid en aantrekkelijkheid van de gemeente Krimpenerwaard beschermen. De gemeente Krimpenerwaard moet de gemeente blijven waar je wilt wonen, werken en verblijven, coronacrisis of niet.

In de gemeente Krimpenerwaard zijn er in heel 2020 2.993 besmettingen en 54 overledenen gemeld (bron: RIVM/bddataplan.nl)

Wat hebben we gedaan in 2020?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2020?

Inzet in het kader van de coronacrisis
In 2020 hebben veel medewerkers zich ingespannen in het kader van de coronacrisis. De enorme inzet voor en betrokkenheid bij onze inwoners en ondernemers is groot. Er werd en wordt continu een balans gezocht tussen de prioriteit bij de rampenorganisatie, de dienstverlening aan onze inwoners en ondernemers en tegelijk de zorg als werkgever voor onze eigen medewerkers.

Crisisorganisatie regionaal en lokaal
De crisisorganisatie op regionaal niveau bestaat uit een regionaal beleidsteam dat één maal per week bijeen komt en een regionaal operationeel team dat bijna elke dag bijeen komt. Onze gemeente was in beide teams vertegenwoordigd. Op gemeentelijk niveau is gemiddeld twee maal per week het kernteam bijeen geweest (periode mei - juni 2 keer per week en periode augustus - december 1 maal per week). De gemeentelijke boa’s, het politieteam Krimpenerwaard, boa Staatsbosbeheer, boa Zuid Hollands Landschap en gemeentelijke waarnemers zijn in 2020 ingezet voor toezicht en handhaving op de naleving van de noodverordeningen.

Omgevingsanalyses
Om goed te kunnen monitoren wat er onder de inwoners in onze gemeente leefde en waar we als gemeentelijke organisatie direct op zouden moeten en kunnen inspelen, zijn (naast regionale analyses vanuit de Veiligheidsregio) specifieke lokale omgevingsanalyses opgezet. Hierdoor ontstond een goed sfeerbeeld van wat er leefde bij onze inwoners.

Ondersteunen van & initiatieven in de samenleving
Vanuit het Sociaal Domein is veel inzet gepleegd in het kader van het ondersteunen van mensen via het Loket Samenleving & Zorg, het monitoren van de gang van zaken rondom de vergoedingsregelingen voor ondernemers en het financieel steunen van zorgaanbieders.

In het maatschappelijk werk en welzijnswerk zijn alternatieve vormen gevonden om contact te houden met inwoners. De gemeente heeft contacten onderhouden en meegedacht in oplossingen. Daarnaast is, in samenwerking met scholen en opvangorganisaties, veel inzet gepleegd voor de organisatie van noodopvang (kinderopvang en onderwijs) voor kinderen.

De regelingen omtrent verenigingen en sportverenigingen veranderden veel en hebben geleid tot verschillende maatwerkoplossingen, online activiteiten en het continu in overleg met de verenigingen zoeken naar oplossingen en mogelijkheden volgens veilige protocollen. Ook de culturele sector kon weinig meer ondernemen, maar ook hier werd er keer op keer gekeken naar de mogelijkheden die er wel waren.

Jongeren
Verenigingen en sportverenigingen zijn gestimuleerd en ondersteund om activiteiten voor de jeugd te organiseren en deze ook open te stellen voor niet-leden. In het voorjaar is veiligsporten.nu georganiseerd, waar activiteiten konden worden gepubliceerd, jeugd kon zich hierop inschrijven. In de zomer hadden we een subsidie beschikbaar gesteld, die verenigingen konden aanvragen om activiteiten in de vakantie te organiseren. En sinds december 2020 zijn er ‘Jongeren aan zet’ gelden in gebruik om jongereninitiatieven te ondersteunen.

Ondernemers
Vanwege de vele ondernemersvragen, is binnen de gemeente een ‘corona ondernemersloket’ ingesteld. Daarnaast werd een mailadres gestart: ondernemers-corona@krimpenerwaard.nl waar men terecht kon met specifieke coronagerelateerde vragen. Daarnaast was er een nieuwsbulletin en zijn alle maatregelen op de gemeentelijke website weergegeven. Er is daarnaast veelvuldig overlegd met de winkeliersverenigingen, vaak naar aanleiding van aangekondigde, nieuwe maatregelen welke impact hebben op de ondernemers.

Belastingmaatregelen SVHW en gemeente
Om ondernemers en zzp-ers, maar ook andere inwoners met betalingsproblemen tegemoet te komen en tijdelijk financiële ruimte te geven, zijn maatregelen getroffen. Daarnaast heeft de gemeente behoorlijk wat vragen om ondersteuning ontvangen, die via een speciale werkgroep en met maatwerk zijn behandeld.

Huurders van gemeentelijk vastgoed
De gemeente heeft commerciële huurders van gemeentelijk vastgoed benaderd met de mogelijkheid een betalingsregeling te treffen. Huurders, die zich bij de gemeente hebben gemeld met de vraag om huurvermindering, is een betalingsregeling aangeboden. De regeling hield in dat maximaal de volledige jaarsom 2020 renteloos in een langere periode mocht worden afgelost.

Gemeentelijke dienstverlening
De dienstverlening aan onze inwoners is gedurende het hele jaar doorgegaan. Waar de meeste werkzaamheden vanuit huis konden worden opgepakt, bleef het KCC voor klanten fysiek bereikbaar. De dienstverlening bij het KCC is tijdens de lockdownperioden tot de meest noodzakelijke producten teruggebracht, om onnodig contact te voorkomen.

(Financiële) impactanalyse
De coronacrisis heeft impact op de gemeentelijke financiën. Gedurende 2020 hebben wij met een impactanalyse ingeschat wat de mogelijke (financiële) impact is voor de gemeente Krimpenerwaard. De impactanalyse is gedurende 2020 periodiek geactualiseerd. De impactanalyse bevat de risico’s/onzekerheden van datgene wat ons in de gemeente Krimpenerwaard overkomt als gevolg van de coronacrisis.

De gemiddelde risico-inschatting voor 2020 was € 1,4 miljoen. Per jaareinde hebben we de werkelijke kosten als gevolg van COVID-19 inzichtelijk gemaakt. Op basis van de impactanalyse waren we al voorbereid op de meeste kosten. We zagen ook dat bepaalde risico’s zich niet of minder voor hadden gedaan, er waren ook kosten die vooraf niet of onvoldoende ingeschat waren. Onder het kopje “Werkelijke kosten 2020” zijn de kosten verder uitgewerkt. Onder het kopje “COVID-19 in 2021” geven we een toelichting op de impactanalyses en de link met de paragraaf Weerstandsvermogen.

Steunpakketten van het rijk

Terug naar navigatie - Steunpakketten van het rijk

In 2020 hebben gemeenten, provincies en waterschappen drie steunpakketten ontvangen voor de compensatie van inkomsten die zij mislopen en de extra kosten die zij maken door de coronacrisis. De drie tranches laten zich als volgt verdelen:

Rijksvergoedingen COVID-19
(x € 1.000) 2020 2021
Eerste tranche 511
Tweede tranche 681
Derde tranche 137 478
Totaal 1.329 478

Door het verstrekken van de drie tranches rijksvergoedingen zijn er afspraken gemaakt om de inkomsten en uitgaven beheersbaar te houden in de coronasituatie. De rijksvergoedingen zijn derhalve opgedeeld in de volgende onderwerpen (labels):
• Participatie (Sociale Werkbedrijven)
• Lokale culturele voorzieningen
• Inhaalzorg en meerkosten Jeugdwet en WMO
• Eigen bijdrage WMO
• Voorschoolse voorziening
• Vrijwilligersorganisaties Jeugd
• Noodopvang kinderen van ouders met cruciaal beroep
• Re-integratie (bijstandsgerechtigden)
• Schuldenbeleid/Bijzondere Bijstand
• Toezicht en handhaving
• Compensatie toeristenbelasting
• Inkomstenderving precariobelasting en markt/evenementenleges
• Verkiezingen – organisatie coronaproof verkiezingen in maart 2021

Bij de slotwijziging is door uw raad een bestemmingsreserve COVID-19 ingesteld. Uit deze bestemmingsreserve betalen we de werkelijke kosten gelabeld aan de onderwerpen van de rijksvergoedingen. Met de bestemmingsreserve houden we het restant van de rijksvergoedingen in beeld en beschikbaar om maatwerk te kunnen leveren en om risico’s op te vangen als deze zich daadwerkelijk voordoen (nu of later).

Uitgangspunten bij het behandelen van de coronakosten in relatie tot de rijksvergoedingen waren de formele toezeggingen van het rijk dat zij de werkelijke coronakosten volledig gaan compenseren.

Naast voornoemde rijksvergoedingen zijn er ook regelingen, waar de inwoners, ondernemers en gemeente compensatie kunnen aanvragen.

Werkelijke kosten 2020

Terug naar navigatie - Werkelijke kosten 2020

Per jaareinde hebben we in beeld kunnen brengen wat de (financiële) gevolgen daadwerkelijk zijn.
Doordat we de impactanalyse periodiek hebben geactualiseerd zijn we niet verrast door de werkelijke kosten als gevolg van corona. Het opstellen en actualiseren van de impactanalyse zetten we dan ook in 2021 voort.

Kosten COVID-19 gelabeld aan Rijksvergoedingen (x € 1.000)
1. Gelabelde kosten 389
2. Participatie (Sociale Werkbedrijven) 244
3. Minder legesinkomsten (evenementen, drank en horeca) 9
4. Minder inkomsten: terugloop toeristenbelasting 79
Kosten COVID-19 gelabeld aan Rijksvergoedingen 721

Deze kosten zijn nader gespecificeerd onder “stand van de bestemmingsreserve”.

  1. Gelabelde kosten: Bij de stand van de bestemmingsreserve is opgenomen op welke onderdelen (labels) kosten zijn gemaakt.
  2. Participatie (Sociale Werkbedrijven): Middelen zijn doorgezet naar Promen, daar zitten de kosten.
  3. Minder legesinkomsten: De legesinkomsten (evenementen, drank en horeca) zijn lager uitgevallen, als gevolg van COVID-19.
  4. Terugloop toeristenbelasting: De toeristenbranche heeft nadelige effecten ondervonden van COVID-19 en de daarmee samenhangende gedwongen sluiting. De opbrengsten zullen naar schatting € 79.000 lager uitvallen. De werkelijke terugloop toeristenbelasting over 2020 is pas mei/juni 2021 inzichtelijk. 
Kosten COVID-19 (minder inkomsten en extra kosten), die niet vallen onder compesatie rijksvergoedingen (x € 1.000)
1. Thuiswerkvergoedingen 182
2. Kosten vergaderingen gemeenteraad 32
3. Extra kosten afvalinzameling 115
4. Restant Kwijtschelding sportaccommodaties 37
5. Overige kosten 111
6. Minder legesinkomsten: burgerzaken 70
7. Minder inkomsten: havengelden Schoonhoven 50
Kosten COVID-19 (minder inkomsten en extra kosten), die niet vallen onder compesatie rijksvergoedingen 597
  1. Thuiswerkvergoedingen: Vanaf 1 juli 2020 is de forensenvergoeding omgezet naar een thuiswerkvergoeding. Daarnaast zijn er minder kosten voor dienstreizen tussen de verschillende locaties. De thuiswerkvergoeding van € 182.000 wordt gedekt door minder kosten op genoemde posten.
  2. Kosten vergaderingen gemeenteraad: Dit zijn kosten voor zaalhuur raadsvergaderingen, kosten geluid- en beeldopnames, catering, etc.
  3. Extra kosten Afvalinzameling: Het Ministerie van Binnenlandse Zaken heeft in december 2020 een aanvullend compensatiepakket toegezegd. Onderdeel hiervan is compensatie van de extra kosten en gemiste inkomsten m.b.t. afvalinzameling in 2020. In overleg met de VNG is besloten deze kosten ad € 32 miljoen voor 2020 landelijk te vergoeden. Helaas is bij het opstellen van de jaarrekening de hoogte van de compensatie voor de gemeente Krimpenerwaard niet bekend. Om die reden vallen de extra kosten afval ad € 114.631 in het resultaat 2020.
  4. Kwijtschelding sportaccommodaties: In 2020 heeft het college besloten de huur kwijt te schelden (€ 133.079), voor de uren waarvan huurders geen gebruik konden maken van de sportaccommodaties door de coronamaatregelen. De (verwachte) compensatie via de TVS-regeling (Tegemoetkoming verhuurders sportaccommodaties COVID-19) is € 89.797. De extra kosten of steun bij inkomstenderving van cultuur- en jeugdorganisaties (€ 6.885) zijn gedekt door reeds ontvangen rijksvergoedingen (labels Lokale culturele instellingen en vrijwilligersorganisaties Jeugd). Het restant van de kosten (€ 36.397) valt in het resultaat 2020.
  5. Overige kosten: Als gevolg van (maatregelen) COVID-19 zijn nog diverse andere kosten gemaakt. Voorbeelden hiervan zijn het rondbrengen van de reisdocumenten, extra bijdrage aan het SVHW, coronaproof organiseren van locatie voor griepvaccinaties, aanschaf zakken voedselbank, communicatie rondom COVID-19. Hiertegenover staan lagere kosten binnen dezelfde categorie, zoals lagere energiekosten, kantoorbenodigdheden, etc.
  6. Minder legesinkomsten burgerzaken: De secretarieleges zijn lager uitgevallen dan begroot. Met name op het gebied van de reisdocumenten en de rijbewijzen.
  7. Havengelden Schoonhoven: In Schoonhoven werden er minder havengelden ontvangen als gevolg van het stilvallen van activiteiten door corona (geen riviercruiseschepen meer en dus minder toerisme).

In onderstaande tabel is aangegeven hoe de extra lasten en minder baten zijn opgevangen binnen de vastgestelde budgetruimte op verschillende taakvelden en programma’s. De tabel bevat op hoofdlijnen de budgetruimte op programma 0 Bestuur en ondersteuning opgenomen. Op dit programma zijn de meeste lasten voor bedrijfsvoering en dienstverlening verantwoord. Er is echter niet overal een directe relatie tussen de vermelde budgetruimte en de extra lasten of minder baten.

Dekking van kosten COVID-19, die niet vallen onder compensatie rijksvergoedingen (x € 1.000)
Personeelsbudgetten en aanpassen begroting overhead voor thuiswerkvergoeding 182
Minder lasten representatie en overige lasten 77
Minder lasten presentatiegelden raad 38
Voordeel taakveld treasury 70
Minder opleidingslasten 135
Overschot budgetten dienstverlening 95
Dekking van kosten COVID-19, die niet vallen onder compensatie rijksvergoedingen 597

Overige bijdragen derden

Terug naar navigatie - Overige bijdragen derden

De provincie heeft voor de noodsteun culturele sector een projectsubsidie 2020 ter verstrekt ter grootte van € 75.000. Het provinciale hoofddoel van deze subsidie is de instandhouding van de vitale culturele instellingen, die schade hebben ondervonden als gevolg van de uitbraak van COVID-19 of als gevolg van maatregelen in het kader van deze uitbraak. Dit bedrag blijft beschikbaar voor latere kosten.

TOZO (Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers)

Terug naar navigatie - TOZO (Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers)

Er zijn ook kosten gemaakt voor de Bijstand Zelfstandigen. Dit is uitbesteed aan regionale samenwerkingspartner RBZ.

TOZO (x € 1.000)
TOZO-uitkeringen 4.078
Uitvoeringskosten RBZ 486
Voorschot 2021 136
Totaal TOZO - Bijstand zelfstandigen 4.700

Van het totale voorschot van het Rijk van € 12,2 miljoen is in 2020 € 4,6 miljoen, inclusief € 486.420 uitvoeringskosten, overgemaakt aan RBZ voor de bijstand zelfstandigen. De bijdrage van het rijk is in overeenstemming met de uitgaven. Het verschil van € 7,6 miljoen staat op een tussenrekening in onze boeken. Het voorschot van € 135.737 is betaald in 2020, maar heeft betrekking op 2021. Deze post wordt in 2021 afgewikkeld, beschikt en verantwoord.

In 2020 is er in totaal 801 keer een uitkering levensonderhoud toegekend aan zelfstandig ondernemers en is er 32 keer een lening bedrijfskapitaal toegekend.

Omzetderving zorgaanbieders

Terug naar navigatie - Omzetderving zorgaanbieders

Zorgaanbieders (WMO en Jeugd) hebben in 2020 de zorg zoveel als mogelijk volgens contract geleverd. De coronacrisis heeft ook geleid tot het leveren van alternatieve zorg passend binnen het (aangepaste) contract. Toch zijn veel zorgaanbieders geconfronteerd met het stilvallen van (een deel van) de omzet. Het rijk en de VNG hebben gemeenten opgeroepen in die gevallen de gemiste omzet door te betalen met de omzet over 2019 als referentiekader. Het Rijk compenseert deze kosten niet omdat het gaat om doorbetaling op het reguliere kostenniveau waarvoor gemeenten gelden ontvangen in de algemene uitkering. Deze vorm van het betalen van omzet over niet geleverde zorg wordt het betalen van omzetderving genoemd (ook wel continuïteitsbijdrage). Er vindt regionaal een berekening plaats van de te vergoeding omzetderving. De verantwoording over de omzetderving en de vergoeding over reguliere zorglevering is betrokken bij de samenstelling van de jaarrekening 2020.

Stand van de bestemmingsreserve

Terug naar navigatie - Stand van de bestemmingsreserve

Bij de slotwijziging 2020 heeft de raad de bestemmingsreserve COVID-19 ingesteld. Het doel is om de lasten die betrekking hebben op COVID-19 af te dekken. De reserve wordt gevormd uit de verkregen middelen vanuit het rijk (rijksvergoedingen verdeeld naar labels).

OVERZICHT 2020 (x 1.000)
Beginstand Mutaties Eindstand
Bestemmingsreserve COVID-19 2020 Jaarrekening 2020 2020
Ontvangen Besteed
Tranche 1 en tranche 2 rijksvergoedingen 1.192
Toevoeging tranche 3 rijksvergoedingen 137
Integratie-uitkeringen Participatie 244
Lokale culturele voorzieningen 62
Jeugdwet en WMO 8
Noodopvang kinderen van ouders met cruciaal beroep 50
Re-integratie/Bijzondere Bijstand 164
Schuldenbeleid/Bijzondere Bijstand 12
Toezicht en handhaving 84
Compensatie toeristenbelasting 79
Inkomstenderving evenementenleges, D&H 9
Verkiezingen coronaproof 9
Mutaties jaarrrekening 2020 1.329 721 608
OVERZICHT 2021 (x 1.000)
Beginstand Mutaties Eindstand
Bestemmingsreserve COVID-19 2021 Jaarrekening 2020 2021
Ontvangen Besteed
Toevoegen tranche 3 Rijksvergoedingen 478
Onttrekking verkiezingen (2020) 96
Onttrekking precariobelasting en markt/evenementenleges (2020) 25
Onttrekkingen (slotwijziging) 121
Saldo na jaarrekening 2020 608 478 121 965

Voor onttrekkingen uit de bestemmingsreserve COVID-19 wordt de gebruikelijke regel van beleidsvrijheid van programmabudgetten gehanteerd. Hogere lasten of minder baten dan de rijksvergoeding op een gelabeld onderwerp worden gedekt met overschotten op de rijksvergoedingen van andere gelabelde onderwerpen.

COVID-19 in 2021

Terug naar navigatie - COVID-19 in 2021

Helaas is corona nog steeds aan de orde van de dag. Ook voor 2021 houden we coronarisico’s in beeld met behulp van (periodieke) impactanalyses. Het resultaat van impactanalyse 2021 is hieronder opgenomen. Belangrijk om te melden is dat dit een eerste ruwe inschatting is voor 2021. Hoe langer de crisis aanhoudt hoe groter de onzekerheden zullen worden.

COVID-19 - Risico's > € 50.000 - 2021 (peildatum 1 januari 2021) (x € 1.000)
1 SD37 - Inkomensregeling (BUIG en BBZ) verhoogde instroom, vertraagde uitstroom. Dit risico (€ 405.000) is financieel opgenomen bij de reguliere risico's in de paragraaf Weerstandsvermogen.
2 SD42 - Extra bijdrage/steun aan maatschappelijke instellingen (o.a. musea, buurt- en dorpshuizen, theaters, etc.) (niet zijnde garantstellingen, deze vallen onder ander risico, zie nummer 9) 230
3 SD63 - Hogere kosten door (verlenging) inzet ZZP'ers / Inhuur via detacheringsbureau's 135
4 OW21 - Toename kosten agv extra activiteiten afvalinzameling (incl. bedrijfsafval) 95
5 OW23 - 1 januari tm 31 december minder huuropbr. cultuur-, binnen- en buitensportverenigingen 81
6 BMO04 - Toenemende kosten Toezicht en handhaving/BOA 63
7 OW50 - Minder inkomsten op havengelden Schoonhoven 54
8 FIN17 - Garantstelling - Gemeente staat garant voor (hypothecaire) geldleningen bij enkele sportclubs en bedrijven 50
9 SD38 - Grotere zorgvraag SD/SZ (volksgezondheid, WMO, jeugdzorg) na coronacrisis (= inhaalzorg) EN de door het rijk geboden compensatie voor meerkosten is lager dan de werkelijke kosten 50
10 FIN13 - Minder inkomsten: Verlaagde opbrengst OZB en andere belastinginkomsten (havengelden en toeristenbelasting apart) 50
11 Overige risico's 450
Totaal 1.258

We verwachten dat de compensatieregelingen van het Rijk in 2021 voortgezet worden, vanwege de toezegging van het Rijk dat de COVID-19-kosten volledig gecompenseerd worden. Wij houden toch een slag om de arm omdat het kan zijn dat, vanwege macro-systematiek in de verdelingen lokale issues, mogelijk toch niet alle kosten gedekt worden. Hierom nemen wij de geraamde risico’s voor 10% mee in de berekening van het weerstandsvermogen.
In het benodigd weerstandsvermogen is rekening gehouden met een ophoging van € 134.200 (zie paragraaf B weerstandsvermogen).

Hieronder volgt een toelichting op de risico’s van € 50.000 en groter.

Toelichting geïnventariseerde risico’s

  1. SD37 – Inkomensregeling (BUIG en BBZ) verhoogde instroom, vertraagde uitstroom
    Het aantal bijstandsaanvragen zal fors toenemen. Samen met een vertraging in de uitstroom leidt dit tot een hoger bijstandsbestand. Dit leidt - afhankelijk van wat het Rijk doet met de financiering - mogelijk tot een groter tekort op de BUIG. Het oplopen van het bestand komt zowel voort uit een verhoging van de instroom (jongeren/schoolverlaters, instroom vanuit WW, ondernemers die na gebruik van de TOZO-regeling structureel afhankelijk worden van bijstand) als op dit moment een vertraging van de uitstroom (minder geschikt werk, vertraging in werkfit maken inwoners, op afstand werken waardoor bijv. minder fysieke handhavingscontroles kunnen worden uitgevoerd).
    Dit risico is reeds opgenomen in de risico’s die onderdeel uitmaken van de paragraaf Weerstandsvermogen. Dit risico is namelijk altijd aanwezig. Er is een drempelbedrag waarboven de gemeente in aanmerking komt voor een vangnetuitkering. Voor het bedrag tot de drempel lopen we ook in de situatie zonder coronacrisis een risico.
  2. SD42 – Extra bijdrage/steun aan maatschappelijke instellingen (o.a. musea, buurt- en dorpshuizen, theaters, etc.)
    Er worden knelpunten verwacht bij culturele (basis)voorzieningen die eigen (publieks)inkomsten hebben. Niet alle instellingen kunnen gebruik maken van de coulance-maatregelen van het Rijk omdat zij (net) niet aan de vereisten voldoen. Instellingen treffen diverse maatregelen om kosten te dempen en maken waar mogelijk gebruik van de rijksregelingen zoals NOW, TOZO en TOGS. Er zijn echter signalen dat de regelingen onvoldoende matchen en dat voor de culturele sector maatwerk nodig is. Dekkingsproblemen en leegstand bij faillissement van ondernemingen.
    Bij faillissement kan de subsidiebijdrage geschrapt worden.
  3. SD63 – Hogere kosten door (verlenging) inzet ZZP’s/inhuur via detacheringsbureaus
    Mogelijk worden extra ZZP-ers en inhuur ingezet voor oplopende werkvoorraden om wachttijden te voorkomen rondom corona en daarna voor reguliere activiteiten die nu geen doorgang vinden.
  4. OW21 – Toename kosten als gevolg van extra activiteiten afvalinzameling (incl. bedrijfsafval)
    De gevolgen van het coronavirus voor de afvalinzameling zijn onder andere dat er (veel) meer afval wordt aangeboden bij het afvalbrengstation, er minder vrijwilligers beschikbaar zijn voor het ophalen van Oud Papier en zijn er toenemende kosten in verband met minder mensen op de auto's. Er is wel sprake van een betere afvalscheiding. In het blad Afval Online is aangegeven dat de gemeenten extra middelen tegemoet kunnen zien ter compensatie van de kosten t/m het eerste kwartaal 2021. Hierover wordt meer bekend in de meicirculaire.
  5. OW23 – Minder huuropbrengsten cultuur-, binnensport- en buitensportverenigingen
    De gemeente beschikt over 14 accommodaties waar activiteiten plaatsvinden door verenigingen. Deze verenigingen betalen daarvoor een huurvergoeding. Als gevolg van de coronacrisis worden er minder activiteiten georganiseerd of zelfs helemaal geen activiteiten. In 2020 zijn de huur, waarvan huurders geen gebruik konden maken door corona, kwijtgescholden en waar mogelijk gedeclareerd bij de Rijksregeling: ‘Tegemoetkoming voor verhuurders van sportaccommodaties’. Voor 2021 nemen wij een zelfde risico op als in 2020.
  6. BMO04 – Toenemende kosten Toezicht en handhaving/BOA
    Er wordt intensief toezicht gehouden op de naleving van de beperkende maatregelen. Hiervoor worden de eigen boa's ingezet. Krimpenerwaard heeft extra kosten i.v.m. overuren. Als gevolg van de aanhoudende RIVM-maatregelen zal (extra) inzet op Toezicht en handhaving nodig blijven.
  7. OW50 – Minder inkomsten op havengelden Schoonhoven
    Er worden minder havengelden ontvangen als gevolg van het stilvallen van activiteiten door corona. Het betreft hier alleen de havengelden Schoonhoven. De overige havens (Lekkerkerk en Ouderkerk ad IJssel) hebben niet te maken met de gevolgen van het coronacrisis.
  8. FIN17 – Garantstelling - Gemeente staat garant voor (hypothecaire) geldleningen bij enkele sportclubs en bedrijven
    Bij enkele clubs en bedrijven staat de gemeente garant voor (hypothecaire) geldleningen. Indien de betreffende partijen hun verplichtingen niet na kunnen komen, moet de gemeente dit doen. Afhankelijk van het soort lening neemt het risico - als gevolg van de COVID-19-situatie - voor de gemeente wel toe. Als bijvoorbeeld een sportinstelling omvalt, dan loopt de gemeente voor het bedrag van verstrekte langlopende geldlening risico. Voor Startersleningen (5 miljoen) geldt de situatie dat hypotheken bijvoorbeeld niet meer betaald kunnen worden. Op deze startersleningen zit echter Nationale Hypotheek Garantie met een vangnetregeling. Incidenteel/structureel is ook afhankelijk van het soort lening en de situatie.
  9. SD38 – Grotere zorgvraag SD/SZ (volksgezondheid, WMO, jeugdzorg) na coronacrisis (= inhaalzorg) EN de door het rijk geboden compensatie voor meerkosten is lager dan de werkelijke kosten
    Tijdens de tweede coronagolf kan het zijn dat we worden geconfronteerd met inhaalzorg en/of meerkosten. Zorgaanbieders kunnen tijdens deze tweede golf alleen een beroep doen op een continuïteitsbijdrage als ze in ernstige financiële problemen komen.
  10. FIN13 – Minder inkomsten: Verlaagde opbrengst OZB en andere belastinginkomsten
    Oninbaarheid van gemeentelijke belastingen retributies OZB en andere belastinginkomsten (WOZ, riool, toeristen). Het risico bestaat dat de gemeente inkomsten misloopt.