6. Sociaal domein

Dit programma richt zich op de vraagstukken over welzijn, welbevinden van en (inkomens-) ondersteuning aan inwoners. We versterken de zelfredzaamheid en onderlinge verbondenheid van inwoners en bieden een vangnet waar nodig.

In dit programma zijn de middelen opgenomen voor het uitvoeren van de transformatieopgave (van 'zorgen voor' naar 'zorgen dat'), die volgt uit de transitie van de Jeugdwet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Participatiewet.

1.1 Behoefte aan maatwerk / Eenduidige doelgroepen bestaan niet meer

ER DOEL

Terug naar navigatie - ER DOEL

2.2 Effecten op voorzieningen en zorg

13. Opvang statushouders

Financieel overzicht

Terug naar navigatie - Financieel overzicht

-/- is nadeel/lasten

Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2019 Primitief 2020 Begroting 2020 Rekening 2020 SALDO 2020
Lasten
0.10 Mutaties reserves 0 0 0 0 0
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -4.809 -4.562 -4.921 -4.983 -61
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen -834 -871 -562 -630 -68
6.3 Inkomensregelingen -13.746 -14.146 -24.068 -18.911 5.157
6.4 WSW en beschut werk -4.539 -4.608 -4.654 -4.803 -148
6.5 Arbeidsparticipatie -1.047 -997 -845 -812 33
6.6 Hulpmiddelen en diensten WMO -1.488 -1.797 -2.146 -2.250 -105
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ -7.008 -6.951 -8.581 -9.149 -568
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- -10.146 -8.389 -10.229 -10.250 -21
6.81 Geescaleerde zorg 18+ -661 -289 -259 -266 -8
6.82 Geescaleerde zorg 18- -5.060 -5.450 -6.820 -6.578 242
Totaal Lasten -49.338 -48.060 -63.085 -58.632 4.454
Baten
0.10 Mutaties reserves 0 0 0 0 0
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 590 328 350 602 251
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 0 0 0 0 0
6.3 Inkomensregelingen 9.772 9.981 20.265 15.013 -5.252
6.4 WSW en beschut werk 0 0 0 0 0
6.5 Arbeidsparticipatie 1 8 0 0 0
6.6 Hulpmiddelen en diensten WMO 12 13 14 13 -1
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 1.178 750 1.178 1.171 -7
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 0 0 0 0 0
6.81 Geescaleerde zorg 18+ 0 0 0 0 0
6.82 Geescaleerde zorg 18- 0 0 0 0 0
Totaal Baten 11.553 11.080 21.807 16.799 -5.008
Saldo van baten en lasten -37.784 -36.980 -41.278 -41.833 -555
Stortingen
0.10 Mutaties reserves -100 0 -142 -142 0
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves 701 668 649 739 90
Mutaties reserves 601 668 507 597 90

Toelichting - 6.10 Samenkracht en burgerparticipatie

Terug naar navigatie - Toelichting - 6.10 Samenkracht en burgerparticipatie

Binnen dit taakveld heeft de coronacrisis geleid tot voor- en nadelen, die elkaar per saldo in evenwicht houden. Zo zijn er hogere lasten dan begroot doordat zorgaanbieders zijn gecompenseerd voor het niet kunnen leveren van zorg. Tevens hebben zorgaanbieders meerkosten gemaakt vanwege het moeten aanschaffen van beschermingsmiddelen om de zorg onder aangepaste omstandigheden voort te zetten. Daarnaast zijn er kosten gemaakt voor de noodopvang van kinderen waarvan de ouders een cruciaal beroep vervullen. Voor het geheel heeft het Rijk via de coronatranches in totaal € 261.000 beschikbaar gesteld. Daartegenover hebben activiteiten, zoals waarderingsavonden, ontmoetingsgroepen en inspecties bij kinderdagverblijven, niet plaatsgevonden. Dit leidt tot lagere lasten dan begroot.

Vanuit de multifunctionele accommodaties zijn de werkelijke verhuuropbrengsten naar de betreffende taakvelden verantwoord. Echter de begroting is hier niet op aangepast. Het gaat hier om een budget neutrale mutatie en heeft geen gevolgen voor het resultaat. Vanaf 2021 is de begrotingswijziging structureel verwerkt.

Toelichting - 6.20 Wijkteams

Terug naar navigatie - Toelichting - 6.20 Wijkteams

Het nadelige resultaat op dit taakveld betreft het project Integrale Ingang. Deze extra lasten van € 90.000 worden gedekt door een hogere onttrekking van de bestemmingsreserve sociaal domein in 2020 en zal in 2021 met het projectbudget worden verrekend.

Toelichting - 6.30 Inkomensregelingen

Terug naar navigatie - Toelichting - 6.30 Inkomensregelingen

In de begroting is een bedrag van € 9.879.000 opgenomen voor de TOZO-regeling, hiervan is in 2020 € 4.564.000 werkelijk besteed. Eenzelfde verschil (€ 5.314.000) ontstaat ook bij de baten. Daarnaast is er als gevolg van de coronacrisis een extra consulent Werk & Inkomen ingehuurd wat leidt tot € 69.000 aan hogere lasten dan begroot. Door de grote onzekerheid van de gevolgen van de coronacrisis op de arbeidsmarkt is flexibele formatie opgenomen in het team. Gedurende het jaar zijn voorzorgsmaatregelen genomen om de te verwachten stijging van het aantal aanvragen op te kunnen vangen. Ook is een nadeel ontstaat van € 46.000 op minimabeleid door overschrijding in bijzondere bijstand en collectieve ziektekostenverzekering. Tot slot zijn er meer vorderingen geboekt dan verwacht wat resulteert in een voordeel van € 63.000.

Toelichting - 6.40 Begeleide participatie

Terug naar navigatie - Toelichting - 6.40 Begeleide participatie

Op dit taakveld is een nadeel ontstaan van € 148.000. Dit wordt veroorzaakt door hogere lasten bij dagbesteding (€ 157.000). Nadere analyse zal moeten uitwijzen waar deze stijging exact door wordt veroorzaakt.

Toelichting - 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

Terug naar navigatie - Toelichting - 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

Op dit taakveld is een nadeel ontstaan van € 568.000. Dit wordt deels veroorzaakt door extra inhuur van een consulent i.v.m. corona (€ 64.000). Daarnaast is een nadeel ontstaan van € 124.000 op individuele begeleiding en € 326.000 bij hulp bij huishouden. Nadere analyse zal moeten uitwijzen waar deze stijging exact door wordt veroorzaakt. Bovendien is een nadeel ontstaan bij persoonsgebonden budgetten (PGB). Er is € 68.000 meer uitgegeven dan begroot.

Toelichting - 6.82 Geëscaleerde zorg 18-

Terug naar navigatie - Toelichting - 6.82 Geëscaleerde zorg 18-

Op dit taakveld is een voordeel ontstaan van € 242.000. Dit wordt veroorzaakt door een voordeel bij jeugdbescherming en jeugdreclassering (€ 369.000). Tijdens de slotwijziging is het budget meer opgehoogd dan achteraf benodigd was. Er is echter een nadeel van € 72.000 ontstaan bij gezinshuizen, en € 62.000 bij pleegzorg en logeeropvang. Nadere analyse zal moeten uitwijzen waar deze stijging exact door wordt veroorzaakt.

Kredieten (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Kredieten (x € 1.000)
Projectnaam Kern(en) Afsluiten Ja/Nee Toelichting jaarrekening Begroot Realisatie Saldi
I.0478 Implem.verandering ruimtelijk domein - Nee Project loopt door in 2021 1.991 1.447 544
I.0489 Project Veilig Hart - Ja Met het Project HartVeilig zijn 25 gemeentelijke AED’s gerealiseerd die 24/7 beschikbaar zijn en is het netwerk van burgerhulpverleners uitgebreid. Tevens is de Werkgroep Krimpenerwaard Reanimeert tot stand gekomen en is er individuele nazorg aan vrijwilligers geboden. 100 100 0
I.0553 IKM kaderstellend beleid algemeen - Ja Project is opgeleverd. 29 27 2
I.0554 IKM KansWaard - Ja Project is opgeleverd. 132 136 -4
I.0555 IKM integrale ingang - Ja Project is opgeleverd en in overleg met de partners zijn de activiteiten overgegaan in het project preventieteam. 264 297 -33
I.0556 IKM Gezondheidsbeleid - Ja Project is opgeleverd. 14 14 0
I.0623 Transformatie - Nee Dit is een nieuw investeringsnummer. Zie toelichting bij I.0553 tm I.0558 491 0 491