F. Verbonden partijen

Overzicht verbonden partijen

Terug naar navigatie - Overzicht verbonden partijen
Gemeenschappelijke regelingen
1 Gemeenschappelijke Regeling regio Midden-Holland
2 Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden (RDOG)
3 Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH)
4 Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden
5 Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)
6 Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW)
7 Groenalliantie
8 Streekarchief Midden Holland
9 Werkvoorzieningschap Promen
10 Gemeenschappelijke Regeling Bureau Openbare Verlichting
Vennootschappen en Stichtingen.
1 Cyclus NV
2 Oasen
3 Eneco
4 Stedin NV
5 Bank Nederlandse Gemeenten
6 Veerdienst Schoonhoven
7 Waterbus Bergambacht BV

Algemeen

De gemeenten in Nederland hebben veel taken en verantwoordelijkheden op uiteenlopende terreinen die zij als lokale overheid dienen uit te voeren. Zo ook de gemeente Krimpenerwaard. Over de wijze waarop deze taken worden uitgevoerd hebben de gemeenten in Nederland de keuze uit diverse mogelijkheden.

  1. de uitvoering van de taak door de gemeente zelf.
  2. de uitvoering van de taak uit te besteden door middel van een opdracht aan een geheel van de gemeente losstaande organisatie of bedrijf.
  3. de uitvoering van de taak onder te brengen bij een organisatie waarvan de gemeente bestuurlijk deel uitmaakt en waarmee een (financiële) verbintenis wordt aangegaan; de verbonden partij.

Het zelf uitvoeren van de taken dan wel opdracht verstrekken aan een los van de gemeente staande organisatie en bedrijf gebeurt vaak bij uitvoerende taken waarbij de gemeente als opdrachtgever opereert. Deze constructie wordt van oudsher veel toegepast en behoeft daarom geen nadere toelichting.

Wanneer het gaat om een (uitvoerings)taak onder te brengen bij een verbonden partij staan er voor de gemeenten meerdere keuzes tot haar beschikking. Er bestaat immers een grote variatie in de vormen van samenwerkingsverbanden binnen gemeenten waarbij ook de gebruikte terminologie nogal van elkaar verschilt. Zo wordt er gesproken over samenwerkingsverbanden, gemeenschappelijke regelingen en verbonden partijen. Om te komen tot een eenduidige terminologie voor samenwerkingsverbanden wordt veelal uitgegaan van de terminologie die wordt gebruikt in het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten (BBV). Dit besluit gaat uit van de term verbonden partij en geeft daaraan de volgende definitie:

“Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de provincie onderscheidenlijk de gemeente een bestuurlijk én financieel belang heeft. Een financieel belang is een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is indien de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt. Bestuurlijk belang is zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.

Met andere woorden: er is sprake van een verbonden partij als een gemeente een bestuurlijk én financieel belang heeft in een derde rechtspersoon. Bij bestuurlijk belang gaat het om het hebben van
zeggenschap van de gemeente in de derde partij. Dit kan omdat de gemeente:

  • zitting heeft in het dagelijks- of algemeen bestuur.
  • aandelen bezit en daarom stemrecht heeft.

De gemeente Krimpenerwaard volgt deze definitie waarbij de Wet Gemeenschappelijke Regelingen het wettelijk kader vormt.

Categorieën samenwerkingsverbanden
Verbonden partijen kunnen nog worden onderscheiden in de op het publiekrecht gebaseerde Gemeenschappelijke regelingen en het bezit van aandelen van bedrijven die zijn gebonden aan het privaatrecht, de zogeheten vennootschappen.

Financiële risico’s verbonden partijen
De afgelopen jaren is een tendens waarneembaar dat verbonden partijen in aantal toenemen maar ook een steeds groter deel uitmaken van de begroting van de gemeente. Daarmee nemen ook de risico’s voor de gemeente toe.

De financiële risico’s van de gemeenschappelijke regelingen hebben geen beperking. Bij een faillissement worden de deelnemers van de gemeenschappelijke regeling volgens de verdeelsleutel aangeslagen voor eventueel resterende schulden na verkoop van de bezittingen.

De financiële risico’s van de vennootschappen zijn beperkt tot het aandelenbezit van de gemeente. Bij een faillissement van een vennootschap daalt de waarde van dit bezit tot nihil.
Gezien de aard van de werkzaamheden van de verbonden partijen is de kans op een faillissement van zowel de vennootschappen als de gemeenschappelijke regelingen overigens zeer klein. Echter uitgesloten is het niet.

Belang voor de raad
De gemeenteraad heeft een kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende verantwoordelijkheid binnen het gemeentebestuur. Deze verantwoordelijkheid geldt ook ten aanzien van de beheersing van verbonden partijen. Wanneer het toezicht op de verbonden partijen niet optimaal verloopt, loopt de gemeente een vergroot risico om geconfronteerd te worden met het niet realiseren van beoogde (beleids)doelstellingen, financiële nadelen, of imageschade door activiteiten van de verbonden partijen. Hoewel niet alles kan worden voorkomen, is het van belang om voldoende checks en balances in te bouwen voor de beheersing.

Omdat de gemeente verantwoordelijk is voor de aansturing van de verbonden partijen, de controle daarop en de financiële consequenties voor de eigen organisatie is inzicht in de verbonden partijen vanuit de raad van belang.

Een ander belang van de raad is de noodzaak dat inzicht bestaat in de kosten en de financiële risico’s die de gemeente kan lopen en de daaruit voortvloeiende budgettaire gevolgen. De gemeente is immers verplicht bij te dragen aan de exploitatietekorten die mogelijk ontstaan bij de gemeenschappelijke regelingen.

Bij de aanbieding van de rekening en begrotingen van de diverse verbonden partijen wordt daarom ook een factsheet gevoegd. Deze factsheets vergroten het inzicht in de (financiële) gang van zaken bij de verbonden partijen. Een onderdeel van de informatievoorziening per verbonden partij is voorts dat een verbinding is gelegd met de programma’s in de begroting.

Hieronder volgt een overzicht van de Gemeenschappelijke Regelingen waarvan de gemeente Krimpenerwaard deel uitmaakt en een overzicht van de Vennootschappen waarvan de gemeente Krimpenerwaard aandeelhouder is.

1. Gemeenschappelijke Regeling regio Midden-Holland

Terug naar navigatie - 1. Gemeenschappelijke Regeling regio Midden-Holland
1.  Gemeenschappelijke regeling regio Midden-Holland
Algemene informatie
Vestigingsplaats Gouda
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd De regionale samenwerking in de regio Midden-Holland gaat uit van een netwerksamenwerking. Daarbij is het uitgangspunt een versterking van de belangenbehartiging vanuit de regio.
Vertegenwoordiging in de partij De gemeente Krimpenerwaard wordt in het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur vertegenwoordigd door burgemeester R.S. Cazemier.
Omvang van financieel belang De bijdrage is berekend op basis van het inwoneraantal per deelnemende gemeente.
Deelnemende partijen Deelnemers aan de Gemeenschappelijke regeling regio Midden-Holland zijn de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Waddinxveen, Zuidplas en Krimpenerwaard.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning
Actuele opgaven van de verbonden partij De opgaven van de regio Midden-Holland zijn verwoord in de strategische agenda en betreffen een vitale, duurzame, zorgzame en verbonden samenleving en is ook gericht op een aantrekkelijk woon- en leefklimaat, een bereikbare regio en tenslotte een beleefbaar landschap.
Financieel risico De regio Midden Holland kent een eigen weerstandsvermogen van € 100.000. Het financiële risico voor de gemeente is beperkt
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2020 € 628
31/12/2020 € 633
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2020 € 401
31/12/2020 € 487
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2020 61%
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2020 57%
Financieel resultaat (2020) € 172
Omvang weerstandsvermogen € 272
Omvang garantstellingen n.v.t.
Omvang taakstelling verbonden partij n.v.t.
Financiële bijdrage 2020 € 98

2. Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden (RDOG)

Terug naar navigatie - 2. Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden (RDOG)
2. Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden (RDOG)
Algemene informatie
Vestigingsplaats Leiden
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd De Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg (RDOG) Hollands Midden, met als uitvoerende eenheden de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hollands Midden, bureau GHOR Hollands Midden en de Regionale Ambulancevoorziening (RAV) Hollands Midden, heeft als doel de belangen te behartigen van de aan de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten op het terrein van de openbare gezondheidszorg, de volksgezondheid en de ambulancezorg. De RDOG Hollands Midden bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en het welbevinden van de burgers in de regio Hollands Midden in zowel reguliere als crisisomstandigheden.
Vertegenwoordiging in de partij Het Algemeen Bestuur van de RDOG Hollands Midden bestaat uit de portefeuillehouders volksgezondheid van de 19 deelnemende gemeenten. Namens de gemeente Krimpenerwaard heeft wethouder L. Sleeuwenhoek zitting in het Algemeen Bestuur en in het Dagelijks Bestuur van de RDOG Hollands Midden.
Omvang van financieel belang De bijdrage is opgebouwd uit een bijdrage per inwoner en een bijdrage per kind. De kosten voor aanvullende taken, zoals logopedie en huisvesting worden apart in rekening gebracht door het RDOG.
Deelnemende partijen 19 gemeenten in de regio Hollands Midden.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 1.Veiligheid 4. Onderwijs 6. Sociaal domein 7. Volksgezondheid en Milieu.
Actuele opgaven van de verbonden partij De programmabegroting RDOG kent drie programma’s: I. Het programma Geneeskundige Hulpverlening voor de sector GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio). II. Het programma Ambulancezorg, dat wordt uitgevoerd door de sector Regionale Ambulancevoorziening (RAV). III. Het programma Openbare gezondheidszorg omvat de werkzaamheden van de GGD Hollands Midden. Inhoudelijke thema’s van de RDOG HM beslaan een breed terrein en richten zich met name op: - de Jeugdgezondheidszorg zoals het Rijksvaccinatieprogramma extra zorg voor risicokinderen, zorgcoördinatie, stevig ouderschap. - het bestrijden van huiselijk geweld en kindermishandeling. - CJG dienstverlening. - Maatschappelijke Zorg zoals de opvang verwarde personen en de basiszorg Kwetsbare Kinderen.
Financieel risico De regio Midden Holland kent een eigen weerstandsvermogen van € 100.000. Het financiële risico voor de gemeente is beperkt
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2020 € 3.948
31/12/2020 € 6.577
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2020 € 29.237
31/12/2020 € 40.621
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2020 12%
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2020 14%
Financieel resultaat (2020) € 2.808
Omvang weerstandsvermogen € 4.553
Omvang garantstellingen n.v.t.
Omvang taakstelling verbonden partij n.v.t.
Financiële bijdrage 2021 € 3.265

3. Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH)

Terug naar navigatie - 3. Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH)
3. Omgevingsdienst Midden Holland (ODMH)
Algemene informatie
Vestigingsplaats Gouda
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd De Omgevingsdienst Midden Holland streeft er naar een bijdrage te leveren aan een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving. De omgevingsdienst is uitvoerder van de wettelijke milieutaken, vergunningverlening en handhaving van bedrijven en ook belast met de controle en toetsing van specialistische milieu- en veiligheidsaspecten. Zo ook ten aanzien van ruimtelijke projecten. Hoewel ODMH ook taken op het gebied van bouw- en woningtoezicht uitvoert, maakt onze gemeente daar geen gebruik van.
Vertegenwoordiging in de partij De gemeente Krimpenerwaard is vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door wethouders A. Bening en L.A. de Wit. Lid van het dagelijks bestuur is wethouder A. Bening
Omvang van financieel belang De bijdrage is opgebouwd uit het aantal en soort diensten dat wordt afgenomen.
Deelnemende partijen De provincie Zuid-Holland en de gemeenten: Alphen aan den Rijn Krimpenerwaard, Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Waddinxveen en Zuidplas.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 7. Volksgezondheid en Milieu
Actuele opgaven van de verbonden partij De ODMH is een regionale uitvoeringsdienst, die de wettelijke milieutaken uitvoert voor de gemeente Krimpenerwaard. De ODMH doet dit aan de hand van een door het AB ODMH goedgekeurd productenboek en een door het college goedgekeurd jaarprogramma. Jaarlijks legt de ODMH met een productierapportage verantwoording af aan de gemeente over de taakuitvoering in het voorgaande jaar.
Financieel risico De risico’s zijn in beeld gebracht. De aanwezige weerstandscapaciteit is niet toereikend.
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2020 € 3.180
begrotingsjaar 31/12/2020 € 2.470
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2020 € 8.009
begrotingsjaar 31/12/2020 € 8.683
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2020 28%
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2020 22%
Financieel resultaat (2020) € 152
Omvang weerstandsvermogen € 1.555
Omvang garantstellingen n.v.t.
Omvang taakstelling verbonden partij n.v.t.
Financiële bijdrage 2020 € 1.850

4. Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden

Terug naar navigatie - 4. Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden
4. Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Hollands Midden
Algemene informatie
Vestigingsplaats Leiden
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd In de Veiligheidsregio Hollands Midden zetten hulpverleningsdiensten, gemeenten en partners zich dagelijks in voor een veilige samenleving met als doel risico’s te verminderen en incidenten, rampen en crises zo goed mogelijk te bestrijden
Vertegenwoordiging in de partij Stemrecht in het Algemeen Bestuur. De gemeente Krimpenerwaard is vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur met een lid, burgemeester R.S. Cazemier. Burgemeester R.S. Cazemier is tevens lid van het Dagelijks Bestuur met de portefeuille Brandweer.
Omvang van financieel belang Bijdrage is gebaseerd op de zogenaamde “Cebeonnorm”. Deze norm is opgebouwd vanuit een aantal onderdelen waaronder inwoneraantal, aantal huishoudens etc.
Deelnemende partijen Er zijn 19 deelnemende gemeenten vanaf 1 januari 2015
Beleidsinformatie
Relatie met programma 1. Veiligheid
Actuele opgaven van de verbonden partij De komende beleidsperiode (2020-2023) is op basis van het vernieuwde risicoprofiel de focus gericht op de onderstaande vier onderwerpen die de komende jaren van grote invloed worden geacht op de risico’s. - Klimaatadaptatie - Energietransitie - Cybersecurity - Continuïteit Ook zal in de komende beleidsperiode (2020-2023) extra geld worden vrijgemaakt voor de bluswatervoorziening en voor de digitale transformatie.
Financieel risico Het weerstandsvermogen is toereikend om risico’s af te dekken.
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2020 € 6.222
begrotingsjaar 31/12/2020 € 7.924
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2020 € 35.935
begrotingsjaar 31/12/2020 € 34.129
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2020 15%
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2020 19%
Financieel resultaat (2020) € 2.151
Omvang weerstandsvermogen € 3.083
Omvang garantstellingen n.v.t.
Omvang taakstelling verbonden partij n.v.t.
Financiële bijdrage 2020 € 3.283

5. Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)

Terug naar navigatie - 5. Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)
5. Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)
Algemene informatie
Vestigingsplaats Klaaswaal
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd Het SVHW verzorgt voor de deelnemers de volgende werkzaamheden: · de heffing en invordering van lokale belastingen; · de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken; · de administratie van vastgoedgegevens; · het verstrekken van de vastgoedgegevens aan de deelnemers en derden. Tevens verzorgt het SVHW de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) en de uitvoering van de Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen (WKPB).
Vertegenwoordiging in de partij Elke deelnemende gemeente heeft 1 stem en het waterschap heeft 2 stemmen. De gemeente Krimpenerwaard wordt in het Algemeen Bestuur vertegenwoordigd door wethouder R. Boere.
Omvang van financieel belang De bijdrage is gebaseerd op het aantal objecten (vastgoedinformatie & woz-administratie), aantal aanslagen (heffing belastingen) en aantal biljetten (invordering).
Deelnemende partijen De deelnemers zijn: 13 gemeenten en 1 waterschap.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
Actuele opgaven van de verbonden partij Er is dit jaar onderzoek gedaan of de SVHW een actieve rol kan spelen in de Samenhangende objectregistratie. Dit onderzoek krijgt een vervolg in 2021. Dit zou een nieuwe activiteit zijn voor het SVHW.
Financieel risico De risico’s zijn in beeld gebracht en afgedekt met een toereikende weerstandscapaciteit.
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2020 € 1.440
begrotingsjaar 31/12/2020 € 693
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2020 € 4.611
begrotingsjaar 31/12/2020 € 7.194
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2020 24%
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2020 9%
Financieel resultaat (2020) € -102
Omvang weerstandsvermogen € 598
Omvang garantstellingen n.v.t.
Omvang taakstelling verbonden partij n.v.t.
Financiële bijdrage 2020 € 600

6. Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW)

Terug naar navigatie - 6. Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW)
6. Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW)
Algemene informatie
Vestigingsplaats Krimpen aan den IJssel
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd Het IBKW verleent civiel technische adviezen en ingenieursdiensten waar het gaat om de aanleg, onderhoud en beheer van de openbare ruimte zoals de aanleg, onderhoud en beheer van wegen, straten, watergangen, rioleringen etc.
Vertegenwoordiging in de partij De gemeente Krimpenerwaard wordt in het Dagelijks Bestuur vertegenwoordigd door wethouder R. Boere (voorzitter).
Omvang van financieel belang De bijdrage wordt berekend op basis van een uurtarief en het aantal af te nemen uren. Voor 2019 is het uurtarief € 80,93.
Deelnemende partijen De deelnemers zijn de gemeente Krimpen aan den IJssel en de gemeente Krimpenerwaard.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 2. Verkeer, vervoer en waterstaat 7. Volksgezondheid en Milieu
Actuele opgaven van de verbonden partij Het IBKW (voorheen TBK) richt zich op een professioneel civiel ingenieursbureau om de gemeenten te ondersteunen en adviseren op het civieltechnische werkterrein.
Financieel risico
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2020 € 126
begrotingsjaar 31/12/2020 € 152
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2020 € 347
begrotingsjaar 31/12/2020 € 496
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2020 27%
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2020 23%
Financieel resultaat (2020) € 35
Omvang weerstandsvermogen € 35
Omvang garantstellingen n.v.t.
Omvang taakstelling verbonden partij n.v.t.
Financiële bijdrage 2020 € 1.269

7. Groenalliantie

Terug naar navigatie - 7. Groenalliantie
7. Groenalliantie
Algemene informatie
Vestigingsplaats Schiedam
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd De Groenalliantie beheert de recreatiegebieden Krimpenerhout en Loetbos en vergroot de aantrekkelijkheid van deze gebieden. Ook verzorgt zij het beheer en onderhoud van de routenetwerken.
Vertegenwoordiging in de partij De gemeente Krimpenerwaard wordt in het dagelijks bestuur vertegenwoordigd door wethouder J. Vente en in het algemeen bestuur door wethouder J. Vente en wethouder L.de Wit
Omvang van financieel belang Aan de Groenalliantie wordt een vast bedrag bijgedragen van € 207.000,- Op basis van de totale bijdragen binnen de Groenalliantie draagt de Krimpenerwaard 6 % bij. Met ingang van 2022 wordt de deelnemersbijdrage gelijk getrokken (naar € 7,34 op basis van inwoneraantal). Dit betekent voor Krimpenerwaard een verhoging van € 208.000 per jaar structureel. Besluitvorming hierover vindt plaats in 2021.
Deelnemende partijen Deelnemers aan de Groenalliantie zijn de gemeenten Bodegraven- Reeuwijk, Gouda, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard en Waddinxveen.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 5. Sport, cultuur en recreatie
Actuele opgaven van de verbonden partij Het bestuur heeft in 2018 opdracht gegeven tot een kwaliteitsimpuls en actualisatie van de beide beheergebieden (Krimpenerwaard en Reeuwijkse Plassen e.o.) In 2018 is fase 1 gestart. De meeste werkzaamheden bij de Surfplas in de Krimpenerhout en de Loet zijn afgerond. In 2020 en de daarop volgende jaren wordt fase 2 en 3 verder opgepakt, dit zijn met name uitbreidingen van routestructuren om verbindingen tussen gebieden te maken en transferia te realiseren. Hier wordt momenteel aan gewerkt in interactieve planvorming met stakeholders en bewoners.
Financieel risico De groenalliantie beschikt over voldoende weerstandsvermogen. Naar de toekomst toe zijn er financiële risico’s als gevolg van de uittreding van de provincie en het herbestemmen van reserves. Indien noodzakelijk zullen deze te zijner tijd in de begroting worden verwerkt.
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2020 € 8.202
begrotingsjaar 31/12/2020 € 9.037
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2020 € 4.633
begrotingsjaar 31/12/2020 € 3.684
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2020 64%
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2020 71%
Financieel resultaat (2020) € 179
Omvang weerstandsvermogen € 2.969
Omvang garantstellingen n.v.t.
Omvang taakstelling verbonden partij n.v.t.
Financiële bijdrage 2020 € 212

8. Streekarchief Midden Holland

Terug naar navigatie - 8. Streekarchief Midden Holland
8. Streekarchief Midden Holland
Algemene informatie
Vestigingsplaats Gouda
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd Het Streekarchief is belast met de uitvoering van de gemeentelijke taken in het kader van de archiefwet. Dit houdt in het beheer van de naar de archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden en het toezicht op het beheer van de nog niet naar de archiefbewaarplaatsen overgebrachte archiefbescheiden die nog bij de deelnemende gemeenten berusten. Daarnaast nazorg van de laatstgenoemde bescheiden, de dienstverlening in de studiezaal en het bevorderen van de plaatselijke en regionale geschiedbeoefening.
Vertegenwoordiging in de partij De gemeente Krimpenerwaard wordt in het Algemeen Bestuur vertegenwoordigd door wethouder J. Hofman-Verwoert en raadslid J.R. Dekker. Het aantal stemmen staat in relatie tot het inwoneraantal.
Omvang van financieel belang De bijdrage is opgebouwd uit een bedrag per inwoner en een bedrag per strekkende meter in gebruik zijnde archief .
Deelnemende partijen Deelnemers aan het Streekarchief zijn de gemeenten Gouda, Krimpen a/d IJssel, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas en de regio Midden Holland.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning
Actuele opgaven van de verbonden partij Het streekarchief zal zich de komende tijd richten op de overgang van het beheer van een analoog archief naar een digitale beheervorm. Daarnaast zal inzet worden gepleegd op een verduidelijking van de begroting, vooral op het onderdeel 'doorrekening naar de individuele deelnemers'.
Financieel risico De beschikbare weerstandscapaciteit is niet toereikend om de in beeld gebrachte risico’s af te dekken.
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2020 € 222
begrotingsjaar 31/12/2020 € 289
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2020 € 369
begrotingsjaar 31/12/2020 € 279
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2020 38%
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2020 51%
Financieel resultaat (2020) € 77
Omvang weerstandsvermogen € 77
Omvang garantstellingen n.v.t.
Omvang taakstelling verbonden partij n.v.t.
Financiële bijdrage 2020 € 341

9. Werkvoorzieningschap Promen

Terug naar navigatie - 9. Werkvoorzieningschap Promen
9. Werkvoorzieningschap Promen
Algemene informatie
Vestigingsplaats Gouda
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd De doelstelling van Promen is het bieden van zinvol werk met maximale ontwikkelmogelijkheden aan mensen met een indicatie Wet Sociale Werkvoorziening. Uitgangspunt is dat zoveel mogelijk van de ca. 1.500 medewerkers extern bij reguliere werkgevers gaan werken in functies die aansluiten bij hun capaciteiten, ervaring en ambities. Daarnaast biedt Promen dienstverlening in het kader van de Participatiewet.
Vertegenwoordiging in de partij De gemeente Krimpenerwaard wordt in het Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur als voorzitter vertegenwoordigd door wethouder J. Vente.
Omvang van financieel belang Het gehele WSW budget wordt overgedragen aan Promen en eventuele tekorten worden verdeeld naar rato van het aandeel van de gemeente (voor de Krimpenerwaard geldt een aandeel van 11,3 %). Daarnaast wordt via inbesteding dienstverlening in het kader van de Participatiewet ingekocht.
Deelnemende partijen Deelnemers van Promen zijn de gemeenten Alphen aan de Rijn, Capelle aan den IJssel, Gouda, Krimpen aan den IJssel, Waddinxveen, Zuidplas en Krimpenerwaard.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 6. Sociaal Domein
Actuele opgaven van de verbonden partij Promen heeft in 2018 een financiële en juridische scheiding aangebracht in de dienstverlening Sociale Werkvoorziening (SW) en dienstverlening Participatiewet (PW). De deelnemende gemeenten continueren de gezamenlijke SW-dienstverlening onder de gemeenschappelijke regeling. Voor de PW-dienstverlening is Prowork opgericht. Met Prowork kunnen gemeenten via een één-op-één relatie vraaggerichte re-integratieactiviteiten (inclusief nieuw beschut werk) inkopen. Deze bedrijfsvoering wordt uitgevoerd tot en met 2025.
Financieel risico De beschikbare weerstandscapaciteit is toereikend om de in beeld gebrachte risico’s af te dekken.
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2020 € 2.524
begrotingsjaar 31/12/2020 € 4.186
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2020 € 9.749
begrotingsjaar 31/12/2020 € 8.153
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2020 21%
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2020 34%
Financieel resultaat (2020) € 774
Omvang weerstandsvermogen € 2.400
Omvang garantstellingen n.v.t.
Omvang taakstelling verbonden partij n.v.t.
Financiële bijdrage 2020 € 3.618

10. Gemeenschappelijke Regeling Bureau Openbare Verlichting

Terug naar navigatie - 10. Gemeenschappelijke Regeling Bureau Openbare Verlichting
10. Gemeenschappelijke Regeling Bureau Openbare Verlichting
Algemene informatie
Vestigingsplaats Hardinxveld-Giessendam
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd Het Bureau OVL verzorgt het beheer en het onderhoud van de openbare verlichting. Ook verzorgt zij het opstellen van een bestek voor het onderhoud en de aanbesteding hiervan en is zij belast met de controle en toezicht op de uitvoering.
Vertegenwoordiging in de partij De gemeente Krimpenerwaard wordt in het Algemeen Bestuur vertegenwoordigd door wethouder R. Boere
Omvang van financieel belang De bijdrage is gebaseerd op het aantal aanwezige en bij de gemeente in beheer zijnde lichtmasten in de Krimpenerwaard.
Deelnemende partijen Bij de Gemeenschappelijke Regeling Bureau OVL zijn een zestal gemeenten aangesloten. Deze zijn Molenlande, Papendrecht, Hardinxveld-Giessendam, Gorinchem, Hendrik-Ido-Ambacht, Vijfheerenland en Krimpenerwaard.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 2. Verkeer, vervoer en waterstaat
Actuele opgaven van de verbonden partij De gemeente Krimpenerwaard maakt vanaf 2016 gebruik van de dienstverlening van Bureau OVL. De afgelopen periode zijn er de nodige problemen geweest in de geleverde dienstverlening met betrekking tot de storingsafhandeling en uitvoering van openbare verlichting binnen projecten. Dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat de gemeenteraad heeft besloten om per 1-5-2020 uit deze gemeenschappelijke regeling te treden
Financieel risico Het beschikbare weerstandsvermogen is toereikend risico’s af te dekken.
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2020 € 142
begrotingsjaar 31/12/2020 € 151
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het 01/01/2020 € 210
begrotingsjaar 31/12/2020 € 195
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2020 40%
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2020 44%
Financieel resultaat (2020) € 32
Omvang weerstandsvermogen € 53
Omvang garantstellingen n.v.t.
Omvang taakstelling verbonden partij n.v.t.
Financiële bijdrage 2020 € 35

1. Cyclus NV

Terug naar navigatie - 1. Cyclus NV
1. Cyclus NV
Algemene informatie
Vestigingsplaats Gouda (postadres) / Moordrecht (bezoekadres).
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd Cyclus is belast met de inzameling en (aanbesteding van) verwerking van huishoudelijk afval en het beheer van inzamelmiddelen voor 9 gemeenten in de regio Midden Holland en Rijnstreek. Per 2019 zijn 2 niet-aandeelhoudende gemeenten aan het dienstverleningsgebied toegevoegd.
Vertegenwoordiging in de partij De gemeente Krimpenerwaard wordt vertegenwoordigd door de wethouders A. Bening (GrondstoffenPlatform-Bestuurlijk) en R. Boere (Algemene Vergadering Aandeelhouders).
Omvang van financieel belang In de algemene vergadering van aandeelhouders telt het bezit van één aandeel voor één stem. De gemeente Krimpenerwaard heeft 69.752 aandelen in haar bezit met een nominale waarde van € 488.264, gebaseerd op € 7 per aandeel, nominaal.
Deelnemende partijen Cyclus is een overheids- N.V. Een 9-tal gemeenten in de Regio’s Midden-Holland en Rijnstreek is aandeelhouder. De onderneming wordt geleid door een directeur. Deze directeur staat onder toezicht van een uit vier leden bestaande Raad van Commissarissen.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 7. Volksgezondheid en Milieu
Actuele opgaven van de verbonden partij Cyclus heeft drie hoofdtaken: · Afvalinzameling; · Regionale aanbesteding van de verwerking van de diverse afvalstromen; · Onderhoud en beheer inzamelmiddelen. Voor de gemeente Krimpenerwaard verzorgt Cyclus de afvalinzameling (met ingang van 1 januari 2017 in de hele gemeente), de afvalverwerking en een groot deel van het onderhoud en beheer van de inzamelmiddelen. De gemeente Krimpenerwaard heeft voor bovenstaande taken een vijfjarig contract met Cyclus (2018-2022). Op basis van een AVA-besluit, inz. de opzegtermijn, loopt het contract in ieder geval tot en met 2023.
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2019 € 2.869
31/12/2019 € 2.939
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2019 € 2.787
31/12/2019 € 2.804
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2019 51%
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2019 51%
Financieel resultaat (2019) € 162

2. Oasen

Terug naar navigatie - 2. Oasen
2. Oasen NV
Algemene informatie
Vestigingsplaats Gouda
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd Oasen is een drinkwaterbedrijf met als kernactiviteiten de winning, productie en levering van kwalitatief goed drinkwater aan particulieren en bedrijven. De voorzieningsgebieden liggen in het oostelijke deel van Zuid-Holland
Vertegenwoordiging in de partij De gemeente Krimpenerwaard wordt vertegenwoordigd door burgemeester R.S. Cazemier.
Omvang van financieel belang In de algemene vergadering van aandeelhouders telt het bezit van één aandeel voor één stem. De gemeente Krimpenerwaard heeft 56 aandelen van een totaal aan aandelen van 2500. De nominale waarde van deze 56 aandelen bedraag € 455 per aandeel wat neerkomt op een bedrag van € 25.480. De afgelopen jaren heeft er geen winstuitkering plaats gevonden.
Deelnemende partijen 24 Gemeenten in de regio’s Midden-Holland, Rijnstreek en Drechtsteden zijn aandeelhouder.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning
Actuele opgaven van de verbonden partij
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2020 € 103.668
31/12/2020 € 108.494
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2020 € 162.538
31/12/2020 € 159.959
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2020 39%
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2020 40%
Financieel resultaat (2020) € 4.826

3. Eneco

Terug naar navigatie - 3. Eneco
3. Eneco energie NV
Algemene informatie
Vestigingsplaats Rotterdam
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd Eneco is één van de drie grootste energiebedrijven in Nederland. Met haar activiteiten richt ze zich op ruim twee miljoen zakelijke en huishoudelijke klanten. Zij voert een geïntegreerde distributiestrategie die de levering van gas, elektriciteit en warmte omvat.
Vertegenwoordiging in de partij NVT
Omvang van financieel belang NVT
Deelnemende partijen NVT
Beleidsinformatie
Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning
Actuele opgaven van de verbonden partij De aandelen zijn in 2020 verkocht en overgedragen. De opbrengst is gestort in de daarvoor bestemde Reserve.
Financiële informatie (x € 1.000.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2020 € 2.859
31/12/2020 € 2.939
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2020 € 2.787
31/12/2020 € 2.804
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2020 51%
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2020 51%
Financieel resultaat (2020) € 162

4. Stedin NV

Terug naar navigatie - 4. Stedin NV
4. Stedin NV
Algemene informatie
Vestigingsplaats Rotterdam
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd De aanleg, het beheer en onderhoud van gas- en elektriciteitsnetten en het transport van gas en elektriciteit naar ca. 2 miljoen klanten.
Vertegenwoordiging in de partij De gemeente Krimpenerwaard wordt vertegenwoordigd door wethouder R. Boere. In de algemene vergadering van aandeelhouders staat het stemrecht gelijk aan het aandelenpercentage.
Omvang van financieel belang De gemeente Krimpenerwaard bezit 28.131 aandelen met een nominale waarde van € 100 per aandeel.
Deelnemende partijen 53 gemeenten zijn aandeelhouder.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning
Actuele opgaven van de verbonden partij Met name in verband met de energietransitie, waaraan de Nederlandse overheid zich heeft verplicht, moet Stedin de komende jaren fors investeren. Stedin heeft hiervoor haar aandeelhouders om aanvullend kapitaal gevraagd. In 2020 is gediscusieerd over de vormgeving van een dergelijke kapitaalstorting en de noodzaak van aanpassing van de governance. Verwacht wordt dat in 2021 besluitvorming zal plaatsvinden.
Financiële informatie (x € 1.000.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2020 € 2.582
31/12/2020 € 2.939
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2020 € 2.787
31/12/2020 € 2.804
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2020 51%
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2020 51%
Financieel resultaat (2020) € 162

5. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Terug naar navigatie - 5. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
5. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Algemene informatie
Vestigingsplaats Den Haag
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd De BNG Bank N.V. is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijke belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt BNG Bank N.V. bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, evenals het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is.
Vertegenwoordiging in de partij De gemeente Krimpenerwaard wordt vertegenwoordigd door wethouder R. Boere.
Omvang van financieel belang De gemeente Krimpenerwaard bezit 50.700 aandelen. De nominale waarde per aandeel is € 2,50.
Deelnemende partijen De Staat (50%), 11 provincies, 1 hoogheemraadschap en bijna alle gemeenten.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 0. Bestuur en Ondersteuning
Actuele opgaven van de verbonden partij
Financiële informatie (x € 1.000.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2020 € 4.700
31/12/2020 € 5.000
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2020 € 135.300
31/12/2020 € 132.500
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2020 3,4%
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2020 3,6%
Financieel resultaat (2020) € 337

6. Veerdienst Schoonhoven

Terug naar navigatie - 6. Veerdienst Schoonhoven
6. Veerdienst Schoonhoven BV
Algemene informatie
Vestigingsplaats Schoonhoven
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd De veerdienst is voor de instandhouding, beheer en exploitatie van de veerdienst over de Lek tussen Schoonhoven en Gelkenes en de veerdienst tussen Gouderak en Moordrecht. Per 1 januari 2018 exploiteert de veerdienst ook het veer Lekkerkerk-Nieuw Lekkerland.
Vertegenwoordiging in de partij De leden van de raad zijn vertegenwoordigd in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Omvang van financieel belang De gemeente Krimpenerwaard bezit alle aandelen van deze BV en heeft daarmee 100% stemrecht.
Deelnemende partijen De gemeente Krimpenerwaard
Beleidsinformatie
Relatie met programma 2. Verkeer, vervoer en waterstaat
Actuele opgaven van de verbonden partij Het weerstandsvermogen is toereikend om financiële risico's af te dekken.
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2019 € 3.024
31/12/2019 € 3.030
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2019 € 2.919
31/12/2019 € 2.857
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2019 51%
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2019 51%
Financieel resultaat (2019) € 30

7. Waterbus Bergambacht BV

Terug naar navigatie - 7. Waterbus Bergambacht BV
7. Waterbos Bergambacht BV
Algemene informatie
Vestigingsplaats Bergambacht
Doel of openbaar belang dat wordt behartigd Het voor eigen rekening en onder eigen naam exploiteren van het zwembad in Bergambacht.
Vertegenwoordiging in de partij De gemeente Krimpenerwaard neemt deel aan de aandeelhoudersvergadering en wordt vertegenwoordigd door wethouder L. Sleeuwenhoek.
Omvang van financieel belang De gemeente Krimpenerwaard heeft 1 aandeel in de BV ter grootte van € 9.076. Jaarlijks wordt een bijdrage in de exploitatie betaald.
Deelnemende partijen De gemeente Krimpenerwaard is voor 50% aandeelhouder en Optisport Exploitaties BV eveneens voor 50%.
Beleidsinformatie
Relatie met programma 5. Sport, cultuur en recreatie
Actuele opgaven van de verbonden partij
Financiële informatie (x € 1.000)
Eigen vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2019 € 16
31/12/2019 € 16
Vreemd vermogen verbonden partij aan het begin en einde van het begrotingsjaar 01/01/2019 € 478
31/12/2019 € 303
Solvabiliteit organisatie per 01/01/2019 3%
Solvabiliteit organisatie per 31/12/2019 5%
Financieel resultaat (2019) € 0